Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring vid icke momspliktig verksamhet

Hej!
Har ett Aktiebolag och är inte momspliktig (bedriver sjukvårdskonsultering). Bokför man betalning av fakturor och inköp på samma sätt som andra? När jag bokför fakturor (fakturametoden) i eEkonomi (t.ex. betala för en tjänst som är momsbelagd) får jag en varning för att inställningarna är satt på att jag inte är momspliktig.
4 SVAR 4
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Om du har icke momspliktig verksamhet så ska du inte lägga på moms på dina fakturor. Du har oftast inte heller rätt att dra av moms på de inköp du gör. Så om du gör ett inköp där moms är inkluderat, så ska den inte bokföras som ingående moms som man normalt sett gör i ett momspliktigt företag, utan du bokför hela beloppet inklusive moms på det kostnadskonto som passar för inköpet.

Tack för svar, jag provar komma med ett exempel i ställe.

 

1930 Företagskonto debet 100kr

3051 Försäljning vara 25% sv kredit 100kr 

 

Differens = 0

 

?

 

 

Hejsan! 

Du tänker helt rätt ang debet/kredit men eftersom konto 3051 - Försäljning vara 25% sv avser en vara med 25% moms så rekommenderar jag att du använder ett konto för momsfri försäljning istället, förslagsvis 3054 - Försäljn varor sv momsfri


Ha en fin dag! 
/My 

Regind
MEDLEM

Hur bokför man en försäljning av en vara eller tjänst i ett momsbefriad företag inom vården?

En kund Swishar t.ex 100 kroner in till företagskontot som betalning för en var som det normalt är 25% moms på?