Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Maranka
MEDLEM

Bokföring

Företaget har sålt aktier. Ägaren har lånat ut pengarna till inköpet. Pengarna för försäljningen sätts in på företagskontot.

Hur ska jag bokföra detta?

 

När aktierna köptes bokförde jag på 1310 D och 2393 K. Det är rätt förmodar jag?

Ska jag nu först bokföra likviden på 1930 D och 1310 K? Och sedan själva försäljningen på 2393 D och då vet jag inte vilket motkonto jag ska använda.

 

Tacksam för svar. Det finns en enorm kunskap i detta form!

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Inköpet är korrekt bokfört förutsatt att det var ägaren som betalade köpet direkt till företaget som aktierna förvärvades ifrån.

Försäljningen skall ni bokföra på detta sättet om de såldes med en vinst.

1930 Debet (hela summan)
1310 Kredit (Inköpsbeloppet) Så tillgången bokförs bort
8220 Kredit (Vinstbeloppet)

2393 skall ni använda senare då återbetalningen av det utlånade beloppet återbetalas till ägaren.

/Joachim

Maranka
MEDLEM

Tack för svar.

Förtydligande och följdfrågor:

Aktierna köptes in, från början, för 172´kronor av privatpersonen som är ägare i bolag A. Denna summa lånades ut till bolag A av privatpersonen (revers). Den har jag då bokfört rätt vad jag förstår.

 

Aktierna såldes för 800´kronor, då två bolag gick ihop till ett. Ägaren till bolag A var även delägare i de två bolag som slogs ihop, bolag B och C. Då gick 300´kronor in på ftg-kontot direkt och ytterligare 100´kronor efter några månader. De kvarvarande 400´kronorna för försäljningen finns i en förvärvslikvid/vederlag (långfristigt) mellan bolag A och bolag B. Detta lån är i banken.

Ett Q senare betalas det första lånet tillbaka till privatpersonen (ägaren). 

 

Fråga:

Ska jag ändå bokföra enligt ditt svar ovan, hela beloppet, fastän att inte hela beloppet sätts in på ftg-kontot? Eller ska det delas upp? Om det delas upp kan jag göra bokföringen i samma verifikation för insättningarna (300´ + 100´), fastän att det är olika datum? Nu rättar jag mig själv, det kan jag ju inte göra. (hur tänkte jag nu) Hur bokför jag de 400´?

 

Tack på förhand.

Hej

Du kan insättningen av de 300' på detta sätt

1930 Debet 300 000
1310 Kredit 172 000
8220 Kredit 228 000
1689 Debet 100 000

När restbeloppet på 100' sattes in ett par månader senare så bokför du den insättningen mot konto 1689 enbart.

/Joachim

Tusen tack för hjälpen!