Hej jag har ett företag som är momsbefriat och säljer varor genom förenklad VMB och har några funderingar i bokföringen som jag undrar över.
1. Jag får utbetalningar via netto utbetalning tradera där all information finns om sålda varor, fraktköp, provisioner och utbetalning. Räcker detta som bokföringsunderlag? Jag har skrivit Verifikationer utöver detta som all information om kund osv finns med på. Kan jag ha dom verifikationerna sparat och visa upp i en eventuell kontroll eller måste dom också finnas med på bokföringen?
2. Jag får inbetalat frakt från kund ska detta räknas med i beräkningen av vmb?
Såld vara 400kr
Frakt betalas av kund 51kr
så sammanlagda vinsten blir då 451kr?
Hur gör jag i slutet av året då förenklade VMB ska räknas ut tex
Inköpta varor VMB Förenklad 100 000 kr
Såld VMB Förenklad 200 000 kr
Ska jag lägga in köpta frakter när jag räknar ut momsen för året eller drar dom av frakten från den eventuella vinsten efter momsen är betald?
Risken är ju att frakten äter upp den totala vinsten för året.
Löst! Gå till lösning.
En fråga till ,
När jag beräknar förenklad vmb i slutet av året så gör man så här då?
Omföringskonto
3220 Försäljning VMB förenklad
Lägger jag in 5710 Frakter och 6050 Provisioner i detta eller drar dom bort det på den totala vinsten för året efter Vmb beskattningen är betalad?
Risken är ju att det kunderna betalar i frakt äter upp vinsten...
Hej
Frakt och provision skall du inte ta hänsyn till när du beräknar vinst på VMB utan det är enbart försäljningen exklusive frakt och inköpen exklusive frakt du skall beräkna vinsten på
Så du tar beloppet på 3220 - beloppet på 4220 = vilket då ger dig det totala överskottet på VMB försäljningen.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.