Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Janne - T
NY MEDLEM

Bokföringskonto & Bankkonto stämmer ej överens.

Hej,

Är helt ny både i Vismas och bokföringens värld.

Mina saldon för Bokföringskonto & Bankkonto stämmer ej överens.

Hur får jag dessa att stämma ?

Mvh

Janne

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det beror på orsaken till varför det inte stämmer. Så först behöver du manuellt stämma av kontoutdraget från banken med det som är bokfört mot 1930 i bokföringen. 

Ta ut en huvudbok under Bokföring > Kontoanalys. Tryck på knappen skriv ut nere till vänster och fyll sedan i 1930 i det två rutorna från konto - till konto och skapa en PDF av detta.

sedan behöver du manuellt jämföra kontoutdraget från banken med huvudboken för 1930 för att identifiera vad som eventuellt saknas, är dubbelbokfört eller kanske bokfört felaktigt.

Positiva belopp på banken skall du hitta i debet i huvudboken
negativa i Kredit.

/Joachim

Janne - T
NY MEDLEM

Tack för svaret,

Jag inser nu att jag var väldigt otydlig i min fråga och att jag säkert skulle behövt göra något när jag startade upp bokföringen.

Det jag saknar är saldot på bankkontot dagen jag startade Visma. 

Alla positiva och negativa belopp finns, men det jag startade med på banken saknas.

// J

Hej

Aha ok då är det de ingående balanserna som saknas. Det går att komplettera på två olika sätt.

1. genom att importera en SIE-4 fil från ett eventuellt tidigare bokföringssystem. 
Detta gör du under Inställningar - Import och export - Sie import och export av bokföringsdata.

2. Andra aterantivet är att manuellt lägga in de ingående balanserna enligt föregående års balansrapport. observera att det är samtliga utgående saldon från balansrapporten som skall läggas in. Det räcker alltså inte enbart med banksaldot.

Inställningar > Räkenskapsår och IB.
Sedan skall balanserna läggas in i det första av alla år man har i systemet.

/Joachim

Janne - T
NY MEDLEM

Detta är vårt första år. Vi startade Visma nu i september.

Hur får jag in det som fanns på banken innan september ?

Hej

Om bolaget startade nu i septermber så måste det som skett innan startdatumet bokföras in manuellt. Ni har inte några ingående balanser då.

Du får bokföra det via menyn Bokföring > Verifikationer och sedan använda knappen ny verifikation. 
Lägg in detta på första datumet i ert räkenskapsår.

/Joachim

Janne - T
NY MEDLEM

Några förslag på konton att använda ?

Hej

Det beror helt på vad det är för pengar det gäller skall redovisas på samma sätt som om det skett efter att bolalget startade med ett undantag att moms inte får dras av. 

1930 kontot för bank är det enda kontot jag kan säga direkt att ni skall använda för att det skall bokföras upp mot banken så saldot rättas till.

/Joachim