- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Bokföringskonto för import av varor
Jag blir inte klok på konteringen av varor och tjänster vid import. De råd man hittar skiljer sig åt.
Om jag importerar varor från ett företag A utanför EU och för det anlitar ett svenskt företag B som ombesörjer importdeklarationen till Skatteverket C, hur skall jag då kontera kostnaderna?
Ibland står det att själva varorna enligt fakturan från A kan konteras på konto 4000 eller 4010, fastän de kontona väl avser inköp av varor från Sverige? Varför inte konto 4545 Import av varor 25 % moms?
Jag vet att 4545 används när beskattningsunderlaget från Tullverket skall bokföras för att momsdeklarationen skall bli rätt men tycker att det vore logiskt att även själva varukostnaden för mitt bolag hamnade där.
Kringkostnader typ den från företag B skall väl också bokföras som en varukostnad, inte på konto 5720 Tull och speditionskostnader m.m. Eller? Känns också lite underligt. När används då 5720?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej
Vid själva inköpet och betalningen till leverantören så skall inte importdeklarationen bokföras upp. Den har inte skett då och det monetära tullvärdet kan i vissa fall skilja sig åt från själva inköpspriset. Sedan har själva inportdeklarationen inte inträffat än dessutom.
Då det inte finns något konto i kontoplanen för varuinköp av varor från länder utanfrör EU så brukar man lägga det på samma konto som svenska inköp dvs konto 4000 alternativt så skapar man ett nytt eget konto för detta. Du kan om du vill lägga upp konto 4060 i kontoplanen.
4545 används först när varorna nått sverigen och du fått tulldeklarationen från antingen tullverket eller från fraktbolaget.
Gällande kringkostnaderna så beror det på vad det är för kringkostnader de ombesörjt i hanteringen. Det kan vara tullkosntader i det de hanterar så 5720 kan behöva användas då. Svårt att svara på utan att se en faktiskt faktura från företaget som hanterar detta åt er.
/Joachim