Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ervis
UTFORSKARE

Årsavstämning Bokföring

Hej på er,

Jag håller och jobbar lite snabbare med Årsboksluten och Årsredovisningen p.g.a liten helså problem och vill inte missa nånting senare.

Jag har gått igenom checklistan vid Årsavstämning i Bokföringen i Visma spc och sista punkten står:

Har du bokfört årets resultat?

När allt är avstämt är du redo att bokföra årets resultat.

Gör så här: Skapa en manuelt  verifikation  och använd bokföringsförslaget Bokföring av årets resultat.

Medan vid ett annat ställe läste jag det här: 

OBS! Notera att om du har Visma eEkonomi med tillvalet Deklaration & Årsredovisning för aktiebolag så behöver du inte bokföra årets resultat manuellt, programmet gör det åt dig automatiskt när du låser deklarationen. Det är verkligen en tidsbesparing som du kan använda till att fokusera på det du älskar att göra mest - driva ditt företag.

Nu min fråga är, ska jag pricka av det sista punkten vid årsavstämning och inte bokföra årets resultat manuellt ?

Kommer det ske automatiskt efteråt när jag vänder mig på Deklaration och Årsredovisning?

Gäller samma sak vid enskildfirma? 

Efter Årsredovisning är skickat och deklarationen inlämnat ska jag omföra vinsten eller förlusten från 2024 till 2025, d.v.s 01 januari 2025:

2098 (vinst eller förlust från föregående år) Debet till 2091 (Balanserad vinst eller förlust) Kredit

??

Tacksamt för allt hjälp.

@Joachim

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det stämmer att om du använder något av våra boksluts/deklarationssystem så behöver du inte bokföra upp årets skattekostnad (endast Aktiebolag) eller årets resultat (Både AB och Enskild firma). Systemet kommer hantera detta åt dig och skapa dessa åt dig.

Så du behöver inte bokföra den manuellt det är enbart de som vill sammanställa bokslutet helt manuellt utan systemens hjälp som måste göra det.

Den sista  punkten är helt korrekt du gör en omföring på 2025-01-01 av vinsten precis som du skriver.

/Joachim

Ervis
UTFORSKARE

Hej,

Då vid sista punkten på Årsavstämning , "Har du bokfört årets resultat?", kommer jag bara att pricka av den som gjort, fast jag ska inte bokföra manuellt och är inte bokfört en? (Jag använder Visma Skatt & Bokslut Pro).

Tack snälla.

Mvh//

Ervis

Hej

Precis du markerar den bara som noterad/godkänns.

Sedan kommer du få den konteringen av skatt och bokslut pro 

/Joachim