Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kevin_4
UTFORSKARE

Bokföringsorder - eEkonomi

Vi utför bokföring ju i Visma system alltså elektroniskt. har kollat på nätet som säger man måste ha bokföringsorder(papper) där man kladdar ner kontering innan man matar in i visma och man sparar bokföringsorder samt orginala papper som underlag i en pärm.Undrar om måste man ha bokföringsorder eller? det blir ju dubbelt arbete i onödan?
MVH
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Eftersom dagboken(grundboken) är skatteverkets dokumentation på hur verifikationer registrerats och granskning sker med tillgång till båda underlagen finns inget absolut krav på att konteringen måste vara gjord på verifikatet.

Hej, förstår knappt vad du menar. Menar du att det även räcker och fungerar med att bokföra bara i visma och sparar underlag i en pärm dvs man inte behöver kontera på ett papper/bokföringsorder?
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag menar precis som jag skriver
Det finns inget absolut krav från skatteverket att varje verifikat ( t ex en faktura) måste vara försedd med t ex en konteringsstämpel där verifikationsraderna - som också är registrerade i verksamhetens bokföring och som kan skrivas ut i en grundbok(dagbok) - måste vara ifyllda
Däremot måste varje verifikation vara försedd med ett verifikationsnummer som överensstämmer med det verifikationsnummer som finns registrerat i grundboken/dagboken
Om du registrerar en bokföringsorder måste du säkerställa sambandet mellan verifikat och grundbok och då kan du antingen skriva ut ditt registrerade verifikat eller numrera din skrivna bokföringsorder
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

och som tillägg du kan skriva ut till PDF - du måste inte skriva ut till papper, men du ska se till att ha elektroniska original ordnat i t ex mappar om du skriver ut..


generellt ska alla underlag sparas i 7år i originalform - elektroniskt eller papper.

man kan byta från t ex papper till elektroniskt och då ska det gamla originalet sparas i 4 år