Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföringsunderlag för arbetsgivardeklartion, Visma lön 300 till Visma eekonomi Smart

Hej,

Jag behöver experthjälp med min bokföring, har precis skaffat visma lön och har nu för över bokföringsfilen till eekonomi, gick bra. Men mitt problem kommer nu, fick ut Bokföringsunderlag för arbetsgivardeklaration, hur bokför jag den.

Jag har löner i eekonom i ett annat bolag och där när man betalat till Skatteverket, så går jag in under kassa och bankhändelser och lägger in ny bankhändelse på företagskontot, då kommer 1630 och 1930 upp, sen är där klart.

 

Men på denna från visma lön står det så här

1930 kredit Företagskonto

2710 debet personalskatt

2731 debet Avräkning lagstadgade soc avg.

Hur går jag tillväga, vart bokför jag detta?

Ska jag även gå in under kassa bankhändelser och bokföra 1630, 1930 plus detta?

Finns det någon som kan hjälpa mig med detta?

 

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Hej!

Arbetsgivardeklarationen och betalningen är 2 olika affärshändelser och bör bokföras separat. Arbetsgivardeklarationen bokförs D 2710 D2731 och K1630 - då uppstår skulden till SKV. Sen när du gör betalningen bokför du D1630 K1930 - då nollas skulden på skattekontot. 

Den bokföringsorder du fått ut brukar nog ofta inte användas alls - jag själv använder kvittensen från SKV som underlag för bokföring av deklarationen. Du kan också gå in in Inställningar/Bokföring i Lön och ändra konto för Arbetsgivardeklaration under Utbetalning till 1630

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Och detta kan jag göra allt under kassa och bankhändelser och på företagskontot?

Själva deklarationens poster kan du göra under Bankhändelser och Skattekonto. Utbetalningen gör du på Företagskontot.