Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mr Erik
MEDLEM

Bokförningsfråga sälja tillgång

Hej, 

när jag köpte bilen för min taxi firma så bokförde jag den så här som ni kan se på nedan,

1240 - Bil  236 000,00 
2350 - Billån   236 000,00
2641 - Debiterad ingående moms4859 000,00 
1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto  59 000,00

men nu har jag sålt bilen för 240 000 kr ink moms och har köpt en annan bil till taxifriman, hur bokför jag försäljningen så att det bli rätt? det har gjort avskrivning för bilen för de 7 månaderna som jag har haft bilen.

Tack på förhand!

11 SVAR 11
Pamela J
MODERATOR

Hej @Mr Erik 

Hur mycket avskrivningar har gjorts på bilen? Nollades lånet i samband med försäljningen? Om ja, hur mycket hade amorterats på lånet? Fick du något utbetalt för bilen eller byttes den in som inbyte i samband med köpet av den nya taxibilen? 

Mvh

Pamela

Hej @Pamela J 

Tack för svar, det uppskattas.

Avskrivningar som har gjorts på bilen var på 23 600 kr, det var för sex månader avskrivning förresten. Ja, lånet nollades. det hade amorterats 13 558 kr. fick ingen utbetalt, det byttes som inbytte i samband med köpet av nya taxibilen.

Skulle uppskattas om du kan visa med ett exempel hur det skulle kunna se ut när man ska bokföra det.

Hej

För att kunna ge dig en komplett kontering så behöver vi egentligen också ha med den nya bilens värde och eventuella lånebelopp. Det går dock att bokföra upp i efterhand men tänk då på att du bhöver ha med inbytes värdet i den konteringen.

Skall du enbart nolla den sålda bilen och lånet så blir konteringen på följande sätt.

/Joachim

Hej @Joachim E 

förstår inte riktigt de sista radera och sifforna du har lagt in. bilen säljs för 240 000 kr inklusive moms på 48 000 kr. förlust vid avyttring blir 44 000 kr. avskrivningar som ska göras på bilen är 23 600 kr eftersom man har haft bilen i verksamheten i 6 månader. förstår inte heller varför du har tagit med konto 7973 två gånger. nya bilens värde är på 310 000 kr inklusiv moms , men jag tänkte göra en separat bokföring på det, hur tänkte du. 

uppskattar för en snabb svar då jag behöver skicka momsdeklarationen.

Hej

Vinst eller förlust räknar man på nettobeloppet exklusive moms.

Ink pris ex moms 236 000 - Avskrivningar 23 600 = ett restvärde på 212 400

Förs pris exkl moms 192 000 - restvärdet på 212 400 = 20 400

Anledningen till att man använder 7973 två gånger är för att det inte går att få konteringen att balansera annars. Man kan om man vill använda två olika konton för detta 7973 och 7975 men resultatet blir ändå det samma.

Som jag skrev i mitt tidigare svar så skall den nya bilen du tagit ut i samband med inbytet läggas in i denna konteringen också. Då blir den annorlunda eftersom du då samtidigt får in en betalningspost i konteringen på inköpet av den nya bilen. Så förlusten blir inte rätt bokförd på detta sättet eftersom inbytesbeloppet inte finns med.

Vill du ändå nolla det och justera detta mot inköpet av den nya bilen senare så är detta konteringen du skall göra. Annars får du återkomma med information om vad den nya bilen kostnade, Hur mycket du eventuellt betalade kontant, Hur mycket du fick i inbytesvärde efter lånet var löst.

/Joachim

Hej @Joachim E 

Tack för bra förklaring. så det hela blir rätt så ger jag dig info om den nya bilen som köptes för 310 000 kr inkl. moms på 62000 kr, efter att lånet var löst så fick jag 17 558 kr i inbytesvärde. Lån på 248 000 kr. 

tack för din hjälp!

hej @Joachim E 

kontanten som har betalats är på 44 442 kr, det glömde jag att skriva. 

tack på förhand, väntar på ditt svar.

Hej

Tack för den ytterligare informationen. Då kommer nedan kontering bli rätt och förlusten på 20 400 kommer bokföras upp korrekt pga att inbytesvärdet också redovisas i samband med det nya inköpet.

Ha en fin fredag och en kommande helg.
/Joachim

Hej @Joachim E 

Jätte tack för hjälpen.

En liten grej bara, Jag gjorde som du visade, när jag försöker skicka in min momsdeklaration så får jag upp en text med avvikande belopp. är det något jag behöver bekymmer mig eller är det bara att skicka in. Tack så mycket.

Momspl. försäljn/inköp Bokförd moms Beräknad moms Avvikelse

Försäljn/uttag ruta 05-08 (25%)0,00-48 000,000,0048 000,00

Hej

Aha missade att konto 3971 måste ha en momskod. gör en korrigeringsverifikation och lägg enbart dit momskod 05 (25%)
ber om ursäkt för den missen.

Joachim

Hej,

Absolut ingen fara. Stort tack för din hjälp.