Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Bokfört aktievärde i årsredovisning

Hej igen

 

I en årsredovisning som jag tagit som exempel står det följande.

 

Not 6. Andra långfristiga värdepappersinnehav

 

                                                                           2019-08-31      2018-12-31

Ingående anskaffningsvärde                             200k                   0k

Inköp                                                                   150k                200k

Utgående ackumulerade anskaffningsvärden  350k                200k

 

Detta är intressant. Som jag tolkar det står det bara om inköpskostnad samma som anskaffningsvärden.

Men INTE om verkligt aktievärde som borde varit det som värdet var vid per 31 Dec/årsslust.

Detta är intressant. Aktierna kan ha gått ner/upp 50-75% eller vad som helst.  Konstigt att inte aktuellt värde redovisas per den sista Dec.  Så det är först när aktierna har sålts som vinst/förlust realiserats.

 

Mvh

P

 

3 SVAR 3
Pontus66
UTFORSKARE

Jag menar man kan köpa aktier för 200k varje år i 10 år och har då nått totalt ett totalt "anskaffningsvärde" på 2 MSEK. Fast under dessa år kanske aktier ha sjunkit stadigt hela tiden alla man har köpt.

 

Min poäng var att man kan ha ett högt anskaffningsvärde i värdepapper = aktier, viket kan se bra ut.  Säg 2MSEK. Men i teorin kanske aktuellt värde bara är 200k om det har gått riktigt kasst.  Så värdelöst för en utomstående att värdera.

 

Mvh

P

Godmorgon Pontus,

Utan att vara en expert på området så kan jag bara hålla med dig om att ett högt anskaffningsvärde inte säger så mycket om det nuvarande värdet. Det kräver i så fall att man är insatt i hur verksamheten går och hur resultatet ser ut tänker jag 🙂 

 

Ha en fin dag! /Tinna

Hej Tinna,

 

Tack för svar.  Precis ingen utomstående kan se vad värdet är.  Jag har en liten egenhet att kika på årsredovisningar, men det finns ett dubbelt syfte, att se hur det går för andra, men också värt att tånka på att andra kan se ens egna. Och det kan ha en visss betydelse beroende på....

 

Trevlig kväll.

 

P