Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokfört faktura sedan gjort kundfodring på samma

Gjorde en miss i april som jag upptäckt nu. Först har jag bokfört en kundfaktura och sedan bokfört fakturan som en kundfodring lite senare i månaden.

Har krediterat kundfodringen denna månad genom att bokföra tvärtom men jag får fel i momsrapporten som inte vill veta av den ingående momsen, hur gör jag?

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Det ska inte vara någon ingående moms på en kundfaktura, inte ens när den krediteras. Du ska använda utgående moms 2611 på dessa transaktioner. Vilken månads momsrapport får du fel i, april eller juni? 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej det har du naturligtvis rätt i men jag hade ju bokfört kundfakturan på utgående moms och sedan även bokfört kundfodringen på utgående moms. Sedan när jag upptäckte det vill jag ju bli av med den utgående momsen på kundfodringen så då bokförde jag den omvänt och då blir ju den utgående  momsen ingående istället. Jag har ju inte låst april där felen uppstod så jag kanske kan gå in och göra en ändring och köra ut momsrapporten igen och sedan gå in och göra en momsrättelse på skatteverket?

Det blir inte ingående moms ändå utan negativ utgående. 

Du bör som du skriver göra en rättelse hos Skatteverket så att deklarationerna stämmer med bokföringen.