Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Peppe67
MEDLEM

Bokfört moms utan att vara momsregistrerad

Jag är ekonomiansvarig för vår samfällighet som idag är delägarförvaltad. När jag började bokföra så gjorde jag det med tanke på att vi skulle registrera en Samfällighetsförening (och att det skulle gå snabbt) och därmed registrera oss för moms enligt Skatteverkets regler. Nu har det framkommit att det kommer att dröja minst ett år innan vi får till en Samfällighetsförening. 
Hur gör jag nu med min bokföring? Jag har ju bokfört ingående och utgående moms på alla inkommande och utgående fakturor. Kan jag på något enkelt sätt boka om dessa så att bokföringen blir rätt för en samfällighet som inte är momsregistrerad?

2 SVAR 2
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Peppe67!

 

I den här situationen finns det tyvärr inget helt enkelt sätt att boka om detta, men du kan göra på två olika sätt. Du kan antingen nollställa och göra om, eller så kan du välja att korrigera det som är bokfört.

 

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.

Gott nytt år!

/Tinne

Ok, tack för svar.

Jag har ingen lust att nollställa och göra om så jag kommer att skapa ett manuellt verifikat där jag tar alla momsposter (utgående och ingående) och bokar in dem på rätt kostnads- och intäktskonton.

Gott Nytt År

/Peter