Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokfört på fel datum - hur gör jag?

Hej!

Jag betalade in hyra av bord på en marknad (200 kr) genom en överföring från företagskontot. Jag fick sedan ett kvitto på inbetalningen av marknadsarrangören. Först efter att jag hade bokfört transaktionen upptäckte jag att de hade råkat skriva fel datum, så verifikationen har fel datum och jag har en omatchad bankhändelse. Transaktionsdatumet var den 20 november och datumet på kvittot den 14 december (samma datum som marknaden). Jag har bett om och fått ett nytt kvitto med korrekt datum. Hur ska jag hantera detta, för att det ska bli rätt?

Mvh

Anna

4 SVAR 4

Har du alltså ett kvitto nu på överföringen 20 nov? och har ångrat matchningen som du gjort från början?

 

Annars skulle jag börja med att ångra matchningen, för så skapas en ny verifikation automatiskt som "nollar" den första. Sedan kan du göra som du brukar via kassa- och bankhändelser. Scanna in kvittot så kopplas det ihop. Annars kan man även koppla bilden senare till en redan befintlig verifikation

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det stämmer att jag har ett nytt kvitto med det rätta datumet, 20 november. Tyvärr gick jag från fel håll (tror jag) när jag bokförde kvittot med fel datum. Jag bokförde kvittot genom att klicka på bildunderlaget och fylla i uppgifterna istället för att gå via bankhändelser. Eftersom det felaktiga kvittot hade datumet 14 december finns det nu en verifikation daterad 14 december och bankhändelsen den 20 november är omatchad. 

Jag kan ju scanna in det nya kvittot och matcha mot bankhändelsen den 20 november. Vad gör jag med den felaktiga verifikationen med det gamla kvittot?

Hej!

 

Som jag förstår det har du då en verifikation som är kopplad mot det nya kvittot - detta är således korrekt och behöver inte justeras.

 

Vad det gäller den felaktiga verifikationen så rekommenderar jag att du ångrar denna, precis som Lugnets Allfix nämner ovan. Du säger att du bokförde genom att klicka på bildunderlaget istället för att gå via Kassa- och bankhändelser - när du gjorde detta så ska du ha valt från vilket bankkonto som inköpet gjordes från. I och med detta ska händelsen finnas även under detta bankkonto i Kassa- och bankhändelser. Gå dit och kontrollera på det aktuella datumet för det felaktiga kvittot. Hittar du händelsen där klickar du på den och väljer Ångra matchning.

 

Återkom om du har fler funderingar.

 

/Moa

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tack för ditt svar! Jag gick in och ångrade kopplingen och vad jag kan se stämmer saldot nu. 

 

Tack för hjälpen!

 

Mvh

Anna