Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nettan5
MEDLEM

Bokslutsmoms

Jag saknade en leverantörsfaktura dec 2017 som jag bokade på OBS-kontot, beloppet inkl moms mot mitt bankkonto. Detta upptäckte jag först när vi gjorde bokslutet och jag fick en fakturakopia av leverantören. Min revisor bokade kostnaden i 2017 med en bokslutsmoms på konto 1659. Problemet är att jag saknar det kontot i min kontoplan och vet inte vilket annat konto jag ska kopiera och döpa om så allt blir rätt. Min revisor har semester och går inte att få tag i nu =/. Nästa fråga är hur jag ska redovisa detta till skatteverket nu i efterhand? 
4 SVAR 4

Hej Nettan.

1. Antingen lägger Du upp ett nytt konto 1659 eller så bokför Du mot konto 1650, fordran moms.

2. Sedan rättar Du momsen för december genom att öka den ingående momsen med samma belopp som revisorn bokat mot konto 1659. (Har Du kvartalsmoms så är det perioden okt-dec Du ska rätta.)

3. Skriv text "Rättelse" under övrig information när Du rättar och skickar in momsen till SKV.

4. När Du får beslutet om momsen från SKV så bokför Du mot konto 1630/1650.

Lycka till!

MVH Markus


Nettan5
MEDLEM

Tack! Jag gjorde enligt ditt förslag men får inte riktigt till det. Jag kopierade konto 1650 och skapade 1659 och bokade enl revisorns förslag. När jag skulle skriva ut ny momsrapport för dec 2017 så får jag ett felmeddelande att jag det bara får finnas ett konto med den momsrapportkoden. 

Ok, hoppa över momsrapporten i detta fallet. Den är ju redan skapad en gång.
Jag brukar skriva ut kvittensen på tidigare inlämnad momsdeklaration från SKV och använda den som underlag. Lägg därtill den ökade ingående momsen.
Mvh Markus.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Nettan,

Om momsen har deklarerats fel så ska en rättelse oftast lämnas till Skatteverket. För att vi ska kunna kolla vidare på det och ge ett korrekt svar så hade vi behövt lite mer information. Du får gärna återkoppla med de exakta bokningarna som har gjorts, med datum och kontering. Alltså den posten som du bokförde om utifrån revisorns underlag. 

Så återkoppla med lite mer information så kan vi kolla vidare på det!

/Fanny