Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bolag ej registrerat för moms

Hej! Jag bokför för ett företag ej registrerat för moms. Nu har vi fått en faktura ink moms (12500 varav 2500 moms). Hur bokför jag denna så att det blir rätt med momsen? 
Igår lade jag in den som vanligt med totalbeloppet och 2500 i moms men 0% i momssats. Jag såg däremot i balansen att momsen bokas upp mot 2640 ingående moms, vilket den inte bör göra då bolaget ligger inne som ej registrerade för moms.
Hur bokför jag levfakturor så att det blir rätt med momsen i systemet om vårt bolag inte är registrerade för moms? 

Tack på förhand!
4 SVAR 4
Suslun
UTFORSKARE

Är man inte momsregistrerad bokar man hela kostnaden på det kostnadskonto som används.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Exakt, jag bokför för ett momsbefriad bolag också. Se bara upp om det är ett vårdbolag du bokför för. Vissa saker, som intyg för tredje part, är momsbelagda och du bör då ansöka om registrering för detta hos skv
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok. Tack för svar! 

Följdfråga som kanske inte rör tråden. Hur bokar jag om leverantörsfakturan som redan är inlagd med moms? Jag behöver alltså korrigera momsen och lägga på kostnadskontot.  
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förslagsvis tar du lägger du en ny rad med 2640 i kredit (eller om du använder 2641) och en rad där du ökar kostnadskontot med motsvarande belopp.