Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Regind
MEDLEM

Bolaget köper utrustning från ägare

Hej bästa ni, 

 

Bolaget köper utrusning av mig privat mot ett kvitto/verifikation. Något är förbrukningsmaterial , något er förbrukningsinventarie  med livslängd under 1 år och något över ett år. Bolaget är inte momspliktig. 

 

Kan jag göra så. 

 

Kredit Företagskonto kr 80 000

debet 5460 förbrukningsmaterial 25 000

debet 5412 förbrukningsinventarie med livslängd på under 1 år kr 25 000 och

debet 5411 förbrukningsinventarie med livslängd på över 1 år kr 30 000

4 SVAR 4

Det allra viktigaste är att du ha en extern värdering på det som bolaget köper. Så att du kan bevisa att bolaget inte betalat överpris. Viktigt ur skattesynpunkt.

När det gäller bokningen så beror det på om inventarierna typ hör ihop. Då vill skatteverket att man lägger alla som tillgång... 

men som sagt, viktigast är värdering...

Hej

 

Tack för svar, inga fara med att sakerna är övervärderad. Jag är klar över skatteverkets krav. 

Nej, dom hör inte direkta ihop. 

 

Hej,

 

Dette er smått och stort av utrustning jag behövde då jag startade bolaget för lite över ett år sedan. Det är först nå jag har haft ekonomi till att sälja det från mig till bolaget. 
• Något är plastbollar, plastmattor och dylikt, typ förbrukningsmaterial?
• Annat är är träningsutrustning som byts 1 gång i året och

• resten är träningsapparat som varar i 3-5 år eller lägre.  
• det fins också skåp och andra saker som inte direkte passar in i detta. 

Bolaget ör inte moms registrerad. 

 

Hur ville ni bokföre detta? 

 

Hejsan. I så fall så kan du boka som du skriver, även om jag under min tid i branschen bara använt 5410 när det gäller förbrukningsinventarier.. Finns ju ingen anledning att skilja på dom i övrigt.

Sedan så har du ju även då frågan om bolagets egna kapital tål en kostnad på 80 000 kr... eller om det blir förbrukat... Lycka till!