Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marting
MEDLEM

Booking.com

Hej 

Behöver lite hjälp är helt nytt med bokföringen 

Frågan är 

Jag hyr ut en lägenhet via booking.com och får från dom en utbetalning utan moms men med avdragen avgifterna och provision [ tror I avgifterna är 12 % moms ]

Hur bokföra man detta i eekonomi 

Och sen får jag en extra faktura från booking.com med alla provisioner som dom dra 

Men eftersom dom har redan dragit av provision i utbetalning Behöver jag inte betala den men måste jag den lägga till fajturan i bokföringen?  

Tack tysken 🙂 

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Måste bara inleda med att fråga om försäljningen/Uthyrningen är momsfri?

Är den momsfri så blir konteringen av utbetalningen på följande sätt. Visar med ett exempel där uthyrningen innan avgift är 1 000 kr och avgiften som dras av är 100 kr inkl 12% moms.

Underlaget du får senare som specificerar provisonen de dragit av kan du lägga till som underlag till konteringen ovan. Ingen ytterligare bokföring krävs.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej joachim

tack för svaret nej korttidsuthyrning är ej momsfri 

hur gör jag det då 🙂

Tack Martin 

Hej

Du gör i princip på samma sätt enda skillnaden är att det läggs till en rad med moms på försäljningen och att du använder ett annat konto för försäljningen.

/Joachim

Hej igen 🙂

jag behöver lite mer hjälp får inte riktig ihopp det bifoga min kvitto från booking 

det finns även bankavgifter/ betalningsavgifter 

förlåt jag är helt nytt med detta 😞

bok.png

Tack Martin 

Hej

Inga problem alls förstår helt klart att det kan vara lite förvirrande. Deras underlag är inte alltid helt lätta att läsa av dessvärre.

Bifogar en ny bild hur det kan se ut. Då det inte framgår om det är moms på betalningsavgiften men det är moms på allt övrigt så har jag angett moms på avgiften också. Om den inte är momsbelagd så lägger du hela summan 44,75 på konto 6991 enbart och anger inte konto 2641 längst ner alls.

Ha det fint
Joachim