Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kristina37
MEDLEM

Brand i byggnad - hur hantera i bokföring?

Vi har en byggnad som till viss del brunnit ned. Byggnaden var fullvärdesförsäkrad så vi kommer få en försäkringsersättning från försäkringsbolaget. Dessutom ska byggnaden återställas igen. Hur ska detta hanteras i bokföringen? Jag vet att försäkringsersättningen ska bokföras som en intäkt i klass 39XX, men hur ska själva byggnaden hanteras? Ska det värdet som finns i balansräkningen bara stå kvar som det är och de kostnader som vi får betala för återställningen kostnadsföras (och möta intäkten från försäkringsbolaget)? Eller ska del av byggnaden avyttras och de nya kostnaderna för återställning balanseras som ny byggnad? 

Tacksam för lite hjälp i detta.

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Om byggnaden avyttras och sedan aktiveras igen när den är färdigt så får du antagligen ett felaktigt anskaffningsvärde eftersom du fått en ersättning från försäkringsbolaget.

 

Om byggnadens karaktär inte ska ändras så kan du troligen låta den vara kvar som den är. 

Det stämmer som du skriver att försäkringsersättningen bokas på 39XX. Kontoklass 63 finns ett konto för självrisk.

Eventuella andra kostnader som ni får stå för själva får du lägga som en kostnad på 5170.

Är det något som ni passa på att byta ut i samband med återställningen så kan ni aktivera det under förutsättning att motsvarande del utrangeras från byggnaden. Detta fungerar nog endast om ni har komponentavskrivning.

 

Tack för ditt svar. Jag har försökt läsa mig till på andra håll också (Redovisa Rätt, Rätt skatt etc) och utifrån vad jag förstått så klassas inte återuppbyggnad som reparation och underhåll utan istället som ny-, till- eller ombyggnad. Och för att det inte ska bli en stor skattekonsekvens av den ersättning man får från försäkringsbolaget så kan man sätta av försäkringsersättningen till en ersättningsfond (som kan användas till de nya avskrivningarna som uppstår). Så jag ska nog kontakta en redovisningsbyrå/revisor för att reda ut hur vi ska hantera allt för att få det rätt överallt.

Det låter klokt, lycka till! 🙂