Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Brutet räkenskapsår, hur hantera moms? - eEkonomi

Vi har bokslut 31/7, mitt i en momsperiod. Ska man göra en manuell verifikation där man räknar ut momsen för juli, för att sedan vända bort innan man gör den riktiga redovisningen efter 30/9? Eller ska man vänta till 30/9, göra den riktiga redovisningen och så kanske programmet automatiskt lägger in rätt siffror på rätt år. Deklarerar och gör årsredovisning i visma så vill inte ställa till något så det blir fel. Hade dock helst gjort klart deklaration och årsredovisning så fort som möjligt, men vad blir lättast?
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skriv ut en moms rapport för juli som en spec för skuldsaldot på konto 2650 förutom den momsrapport för april-juni som du också hjar skuldförd på 2650.

När du senare har bokfört färdigt fram till 30/9 skriver du ut en momsrapport för aug-sep och summerar ihop de båda rapporterna inför deklarationen.

Mo du väljer att låta julis ingående och utgående moms ligga kvar i din balansräkning fram till 30 /9 kan du komma att få en avvikelse vad avser omsättningen eftersom resultatkonto-saldon stannar inom respektive verksamhets år.

Mikael


Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag kan inte välja att skapa momsrapport för endast en månad, det är endast juli- sep som är valbart. Ska jag göra en manuell verifikation och boka momsen för juli på 2650?

Vi brukar inte "nolla bort" momsen när bokslutet är mitt i en period. Vi lägger istället momskontona så att dom hamnar i rätt rubrik men nettovärdet i årsredovisningen, vilket då är det enda viktiga..
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej Emilia,

Du behöver inte göra något särskilt gällande momsen vid årsbokslutet, utan gör din momsredovisning när det blir dags. 

Ha en fortsatt fin dag!

/Annelie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, blev fundersam då det kommer en varning för att man har ej slutförda momsrapporter inom året när man påbörjar årsavstämningen i programmet, men då bortser jag från denna. Tack för svar!