Fd medlem
Inte tillämpbar
2019-08-11
12:28
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2019-08-11
12:28
Brutet räkenskapsår, hur hantera moms? - eEkonomi
Vi har bokslut 31/7, mitt i en momsperiod. Ska man göra en manuell verifikation där man räknar ut momsen för juli, för att sedan vända bort innan man gör den riktiga redovisningen efter 30/9? Eller ska man vänta till 30/9, göra den riktiga redovisningen och så kanske programmet automatiskt lägger in rätt siffror på rätt år. Deklarerar och gör årsredovisning i visma så vill inte ställa till något så det blir fel. Hade dock helst gjort klart deklaration och årsredovisning så fort som möjligt, men vad blir lättast?
Svara
5 SVAR 5

Fd medlem
Inte tillämpbar
2019-08-11
21:42
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2019-08-11
21:42
Skriv ut en moms rapport för juli som en spec för skuldsaldot på konto 2650 förutom den momsrapport för april-juni som du också hjar skuldförd på 2650.
När du senare har bokfört färdigt fram till 30/9 skriver du ut en momsrapport för aug-sep och summerar ihop de båda rapporterna inför deklarationen.
Mo du väljer att låta julis ingående och utgående moms ligga kvar i din balansräkning fram till 30 /9 kan du komma att få en avvikelse vad avser omsättningen eftersom resultatkonto-saldon stannar inom respektive verksamhets år.
Mikael
När du senare har bokfört färdigt fram till 30/9 skriver du ut en momsrapport för aug-sep och summerar ihop de båda rapporterna inför deklarationen.
Mo du väljer att låta julis ingående och utgående moms ligga kvar i din balansräkning fram till 30 /9 kan du komma att få en avvikelse vad avser omsättningen eftersom resultatkonto-saldon stannar inom respektive verksamhets år.
Mikael
Svara

Fd medlem
Inte tillämpbar
2019-08-14
11:41
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2019-08-14
11:41
Jag kan inte välja att skapa momsrapport för endast en månad, det är endast juli- sep som är valbart. Ska jag göra en manuell verifikation och boka momsen för juli på 2650?
2019-08-14
12:34
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2019-08-14
12:34
Vi brukar inte "nolla bort" momsen när bokslutet är mitt i en period. Vi lägger istället momskontona så att dom hamnar i rätt rubrik men nettovärdet i årsredovisningen, vilket då är det enda viktiga..

Fd medlem
Inte tillämpbar
2019-08-16
08:27
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2019-08-16
08:27
Hej Emilia,
Du behöver inte göra något särskilt gällande momsen vid årsbokslutet, utan gör din momsredovisning när det blir dags.
Ha en fortsatt fin dag!
/Annelie
Du behöver inte göra något särskilt gällande momsen vid årsbokslutet, utan gör din momsredovisning när det blir dags.
Ha en fortsatt fin dag!
/Annelie

Fd medlem
Inte tillämpbar
2019-08-16
11:46
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2019-08-16
11:46
Ok, blev fundersam då det kommer en varning för att man har ej slutförda momsrapporter inom året när man påbörjar årsavstämningen i programmet, men då bortser jag från denna. Tack för svar!