Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Café Motivi
MEDLEM

Buntinbetalning

Använder Visma eEkonomi.

Vissa kunder betalar flera fakturor i ett svep, t ex kan en inbetalning på en större summa utgöras av flera fakturor.

En inbetalning kan också utgöras av flera kunders fakturor.

Nu har jag setat och betalregistrerat varje enskild faktura för sig. Det kan bli omständligt sen när man ska stämma av banken.

1) Kan jag betalregistrera alla fakturor på en verifikation (och alltså bokföra totalbeloppet mot 1930 Bank, och underförstått detsamma mot 1510 Kundfordringar), eller måste jag ta dem en och en?

2) Går det att få ut nån journal el dyl om jag sen vid tillfälle vill se vilka fakturor den aktuella inbetalningen avsåg?

8 SVAR 8
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du kan under kassa och bankhändelser välja att matcha en inbetalning mot flera fakturor. Se nedan bild.
Skulle Det inbetalda beloppet och fakturabeloppen inte stämma överens helt så går det även att använda knappen ny bokföringshändelse för att bokföra en eventuell differens.

Joachim

Det verkar inte funka med kreditfakturor. Flera fakturor har betalats av en kund, och då har denne dragit ifrån ett par kreditfakturor. Jag får dock inte fram dem i fältet där man anger vilken faktura som är betald.

Hej

Om du först går in under Försäljning > Kundfakturor så kan du kvitta kreditfakturorna mot en faktura. På så sätt får du endast kvar ett restbelopp på fakturan sedan och kan matcha det mot det inbetalda beloppet.

/Joachim 

Blir lite problematiskt.

En större kund (med olika avdelningar/kostnadsställen) med många fakturor använder krediten per omgående och betalar sen (den krediterade) debetfakturan på dess förfallodag ...

Borde inte vara nåt problem för Visma att lägga in möjligheten att även pricka kreditfakturor.

Känns ju också bäst om bokföring och betalningsallegat överensstämmer med varandra.

Hej

Föreslår att du skickar in det som en feedback/förbätttringsförslag via systemet. Då jag inte är någon utveckare så är det svårt för mig att svara på om detta är enkelt eller svårt att lösa rent programeringsmässigt.

Inne i eEkonomi hittar du längst ner i den vänsta menyn ett menyval om just Feedback och förslag. Skriv in detta där så kommer det till rätt personer på företaget som kan följa upp och ta detta vidare.

Joachim

Café Motivi
MEDLEM

OK, tack.

Måste man ha läst in banktransaktionen (typ CSV) dvs matcha, eller kan det hela göras manuellt?

Hej

Banktransaktionen bör ha lästs in via CSV eller bankkoppling. Manuellt finns inte den funktionaliteten.

/Joachim

Café Motivi
MEDLEM

OK, tack för svar.