Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anonym_2018
UTFORSKARE

Byta från 2510 till 2518 och 2512

I samband med att mitt AB fick ett slutskattebesked som diffade från beräknad skatt har jag grävt en del i hur detta skall bokföras.  Har mest hittat svar som tar upp kontona 2512/2518 och jag har enbart bokfört  preliminärskatt mot 2510 tidigare. Mitt räkenskapsår har precis börjat och jag funderar på om det är läge att ändra bokföringen av preliminärskatt till 2518.

 

Eller kommer det uppstå några övergångseffekter av detta? Vilka i så fall och hur kan jag åtgärda dem?

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Du kan mycket väl fortsätta att bara använda 2510 för både skattekostnad och prelbetalningar. Men det kan vara lättare att stämma av om du delar upp det. 

 

Mitt råd är att du börjar använda 2518 för prelskatten som avser det nya räkenskapsåret dvs de belopp som betalas från andra månaden det året. Då håller du isär det hela så att 2510 innehåller beräknad och betald  skatt för det förra året och 2512/2518 används from det nya. Sen när du gör nästa  bokslut bokför du den beräknade skattekostnaden på 2512. Du kan också i bokslutet föra samman beloppen på 2510 eller 1640 och sen börja på ny kula med 2518 för det nya året. 

 

Tack för rådet. 

 

Mitt räkenskapsår börjar 1 mars och enligt nedan beslut så börjar min preliminärskatt att dras från 12 juni.  Är det inte från den 12 juni som jag skall börja med att boka in på 2518 om jag vill fasa ut 2510?

 

 

 

 

Skärmklipp.JPG

Jo det blir från juni, helt rätt! 

Anonym_2018
UTFORSKARE

Återkopplar till denna tråd.  Bokade in all preliminärskatt på 2518 under 2020 men när det var dags för bokslut för 2020 så bokade jag årets skatt på 2510. (copy paste nisse var framme)

 

Nu har det gått ett år och jag sitter med ett nytt bokslut för 2021 och drar mig till minnes att det är väl 2512 som gäller.

Upplever det som rörigt 🙂 speciellt kanske pga brutet räkenskapsår.

 

Kan jag korrigera på något sätt?

Hej!

 

Tack för din fråga. Det spelar egentligen ingen större roll om man använder 2512 eller 2510 till att boka upp sin skatteskuld. 2510 är gruppkontot medan 2512 är ett mer specifikt underkonto. Så du kan låta det ligga kvar där, alternativt göra en omföring i det öppna räkenskapsåret där du flyttar skatteskulden från 2510 till 2512 istället. Du kan inte korrigera i det stängda året dock. Om du. bokförde upp saldot mot 2510 i kredit så bokför du korrigeringen med saldot i debet 2510 och i kredit 2512. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Anonym_2018
UTFORSKARE

Felpost.

Hej!

 

Det verkar som att du skrivit något och sedan ångrat dig ,men om du skulle behöva fortsatt hjälp så är det bara att återkomma här eller i en ny tråd med din fråga så hjälper vi dig.

Ha det fint!

 

Josefine