Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Byte av bank, byte av bokföringskonto?

Hej,

 

Jag har bytt bank från SEB till Danske. Vid avslut flyttades aktiebolagets pengar över till det nya företagskontot (samma bankgironr). Flytten är alltså från mitt gamla företagskonto till mitt nya vilket då fortsatt vara mitt 1930. Jag har redan använt detta sedan flytten och kom på att detta kanske måste bokföras rent administrativt först nu. Ska det nya företagskontot på banken få ett nytt bokföringskonto och måste jag då göra om all bokföring? Eller kan jag lösa detta med någon fram/tillbaka bokföring till nytt konto rent administrativt? Behöver jag ens göra något?

 

Tacksam för svar!

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

När vi bytte bank nyligen så slutade jag i ett månadsskifte och flyttade över pengar så jag kunde börja använda det nya från 1 maj. Stämde av så jag var säker på att allt stämde och sen bokförde jag som vanligt och fortsatte använda bara 1930. det var bara 1 månad som det gamla låg kvar för att säkerställa så att inget autogiro eller annat var kvar sen flyttade jag bara resten av pengarna till nya banken. Det har funkat bra tycker jag. Bokförde inget in/ut mot bankerna för kontot i bokföringen är ju samma. Bara ha koll så det stämmer med totalen på båda kontona så går det säkert jättebra!

 

AKOdheim
MEDLEM

Hej, jag har ett problem då jag efter byte av bank la till bankkoppling, då vi hade det gamla kontot kvar och det ramlade in lite pengar där så förde jag över den summan som fanns efter jag startat med bankkopplingen och nu så vet jag inte vilket konto jag ska bokföra mot då pengarna SKA vara på 1930 kontot. Kan jag bokföra mot ett annat konto först och sedan tillbaka igen tro? eller någon som har bra förslag

Hej!

 

Tack för din fråga. När man byter bank så rekommenderar jag att man även byter bokföringskonto för att det inte skall bli knepigheter, men det är inte krav så länge man håller koll. I och med att du inte bytte konto så antar jag att du hade det gamla, förde över det till det nya och aldrig bokförde överföringen? Utan bara behöll konto 1930s saldo i bokföringen och händelsen finns inte i själva bokföringen. 

 

Har du bokfört de pengarna som "ramlade in" på något sätt? För dessa måste också hanteras. Om de inte har gjort det så är det nu vid överföringen som du gör det, dvs det blir 1930 debet och mot lämpligt motkonto i kredit. Tex om pengarna gäller kundinbetalningar så blir överföringen ökning av företagskontot och sedan motkonto ett intäktskonto i kredit och eventuell moms. Om du redan bokfört dessa pengar när de kommit så får du gärna återkomma hur du bokförde dem, så kan vi hjälpa dig vidare. 

 

Att bokföra det mot ett annat konto först och sedan tillbaka hade nollat händelsen och du hade inte ökat summan på 1930 till slut, utan saldot hade varit samma som innan överföringen. Dvs det hade tagit ut varandra. 

 

Ha det fint!

Josefine

Magnus Nordberg
NY MEDLEM

Hej

Jag har en liknande fråga som jag ska försöka beskriva.

Jag bytte bank och la till bankkoppling. När bankkopplingen var aktiv så förde jag över pengarna från gamla till nya banken vilket medförde att det registrerades automatiskt att det har kommit in pengar så nu undrar jag hur jag bokför det. Jag ska även nämna att när jag bytte bank så ändrade jag bara uppgifterna till företagskontot till den nya bankens uppgifter vilket kanske var ett misstag.

 

MvH Magnus

Joachim E
MODERATOR

Hej

Har du kvar det gamla bankkontot i eEkonomi eller är det helt borttaget?

Om du har kvar det gamla bankkontot kan du hantera insättningen på följande sätt.

Har du det gamla kontot kvar i eEkonomi så kan han ju lägga upp en händelse där med samma belopp i minus så kan han ta funktionen i eEkonomi "överföring mellan bankkonton"

Gå in under Kassa- och bankhändelser - Välj upp ditt Kassakonto Ny kassahändelse - Matcha - Vid bokföringshändelse välj Överföring mellan egna bankkonton och Företagskonto. 

 

Då måste händelsen finnas på hans gamla konto där bankkoplingen inte är aktiv som ett uttag. Och har han ingen koppling på kontot kan han lägga upp en ny händelse manuellt där med överföringen från det kontot.


OM det gamla kontot är borttaget så bör du ha gett det nya bankkontot ett eget bokföringskonto i bokföringen.

1930 gamla bankkontot 
1931 Nya bankkontot

Och insättningen av överföringen kan du boköras som en övrig insättning och egen kontering och sedan bokför du insättnignen mot det gamla bankkontots kontonummer 1931.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Fortsätter fråga på denna då jag inte riktigt ser/kan läsa ur svaren genom ovan (antagligen jag).

 

Har lyckats göra samma som flera ovan.

Bytt bank, aktiverat koppling på den nya och fört över pengar från det gamla till det nya.

Men, har inte skapat ett nytt företagskonto.

 

Så caset är:

Jag har överfört 3000SEK från gamla banken (utan bankkoppling) till en ny bank (med aktiv bankkoppling) - utan att ha skapat ett nytt företagskonto inom eEkonomi (alltså 1930 som företagskonto kvarstår, innan och efter).

I likviditedsprognosen under företagskonto ser jag denna differens mellan det första angivna beloppet (som jag bokföringsmässigt känner som rätt) och det under 'bokfört saldo' (som är 3000SEK mindre)

Alltså, jag har gjort en banköverföring mellan egna konton (men inom 1930 redovisningsmässigt, dessvärre).
Således har jag inte förändrat företagets ekonomi (det finns ingen anledning till pengarna som Josefin nämner ovan).

 

Använder jag den automatiskt skapade omatchade transaktionen skapad via den nya banken så har ju den 3000 i debit på 1930.

Ovan står att man ska använda ngt "lämpligt motkonto i kredit"...

Men då både ökar ju företagskontot (som inte är sant) och ett motkonto får en post (vad man nu än skulle välja?) som heller inte är korrekt (det är ju inte ex. en faktura som betalts)

 

Rent krasst, är inte detta systemfråga snarare än en bokföringsfråga?

Hade jag (bara) fört över allt innan aktiveringen av bankkopplingen så hade detta inte varit ett problem (antar jag).

 

Så hur kan jag bokföra/hantera bankkopplingen så att siffrorna stämmer?

Lättast att ta bort bankkopplingen (kan ju inte pausa, den känner ju fortfarande av transaktionerna), styra upp allt och sedan ansluta bankkopplingen utan att ha några utestående transaktioner?

Nytt företagskonto verkar lite knepigt, detta då jag har ju nu genomför transaktioner som är korrekta via den nya banken på 1930.

 

Tack Anders

 

AndersB77
MEDLEM

Fortsätter fråga på denna då jag inte riktigt ser/kan läsa ur svaren genom ovan (antagligen jag).

 

Har lyckats göra samma som flera ovan.

Bytt bank, aktiverat koppling på den nya och fört över pengar från det gamla till det nya.

Men, har inte skapat ett nytt företagskonto.

 

Så caset är:

Jag har överfört 3000SEK från gamla banken (utan bankkoppling) till en ny bank (med aktiv bankkoppling) - utan att ha skapat ett nytt företagskonto inom eEkonomi (alltså 1930 som företagskonto kvarstår, innan och efter).

I likviditedsprognosen under företagskonto ser jag denna differens mellan det första angivna beloppet (som jag bokföringsmässigt känner som rätt) och det under 'bokfört saldo' (som är 3000SEK mindre)

Alltså, jag har gjort en banköverföring mellan egna konton (men inom 1930 redovisningsmässigt, dessvärre).
Således har jag inte förändrat företagets ekonomi (det finns ingen anledning till pengarna som Josefin nämner ovan).

 

Använder jag den automatiskt skapade omatchade transaktionen skapad via den nya banken så har ju den 3000 i debit på 1930.

Ovan står att man ska använda ngt "lämpligt motkonto i kredit"...

Men då både ökar ju företagskontot (som inte är sant) och ett motkonto får en post (vad man nu än skulle välja?) som heller inte är korrekt (det är ju inte ex. en faktura som betalts)

 

Rent krasst, är inte detta systemfråga snarare än en bokföringsfråga?

Hade jag (bara) fört över allt innan aktiveringen av bankkopplingen så hade detta inte varit ett problem (antar jag).

 

Så hur kan jag bokföra/hantera bankkopplingen så att siffrorna stämmer?

Lättast att ta bort bankkopplingen (kan ju inte pausa, den känner ju fortfarande av transaktionerna), styra upp allt och sedan ansluta bankkopplingen utan att ha några utestående transaktioner?

Nytt företagskonto verkar lite knepigt, detta då jag har ju nu genomför transaktioner som är korrekta via den nya banken på 1930.

 

Tack Anders

Hej

Det bästa sättet att hantera detta på var att när bankkopplingen skapades ha kopplat ett nytt konto till den nya banken. 1931 till exempel. 
Då hade du enbart kunna bokföra överföringen direkt mot 1930 som var det gamla kontot.

Händelsen som du har under kassa och bankhändelser kan nu i princip tas bort helt så du aldrig bokför den för att precis som du skriver så blir det fel om du bokför den nu.

Kan du prova att göra följande .

1. Gå in under Inställningar > kontoplan 
Sök på 1930 och tryck sedan på det kontot och välja redigera.
Avmarkara rutan framför Lås för manuell kontering och spara.

 

 

2. När den låsningen är borttagen så skall du kunna radera händelsen under kassa och bankhändelser genom att trycka på papperskorgen ute till höger.

3. När du tagit bort den så går du tillbaka till punkt 1 och lägger tillbaka markeringen framför Lås för manuell kontering.

Önskar dig en fortsatt fin dag
/Joachim