Hej! Jag har en enskild firma som inte har så många bankhändelser per månad. Jag har i nuläget ett affärskonto med bankgiro hos Handelsbanken (1930 i bokföringen) och bokför allt manuellt, alltså ingen bankkoppling.
Nu ska vi privat byta bank till SEB och jag tänkte flytta med mig firman dit också för enkelhetens skull. Vad ska jag tänka på för att det ska bli rätt i bokföringen? Om jag flyttar över hela summan på mitt affärskonto i Handelsbanken till det nya kontot i SEB t. ex den 1 januari, ska det bokföras som en egen post på något vis? Blir det något krångel med de fakturor jag skickat ut som ska betalas i mitten/slutet av januari (bankgiro)?
Handelsbanken drar kostnaden för sitt kontopaket vid midnatt 1 januari, så jag skulle ju helst få det ordnat innan dess så att jag slipper betala dubbla bankavgifter. Jag oroar mig dock för att inte ha tillgång till kontohistoriken när det är dags att deklarera. Behöver jag spara ned något mer än årets alla transaktioner? Är det bättre att ha kvar kontot liggande oanvänt tills deklarationen är inlämnad?