Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emir13
MEDLEM

Bytt bank samt bildat ett Aktiebolag

Hej!

Har bytt bank samt fört över aktiekapitalet till ny bank.

 

Så har jag bokat i vår gamla bank 

D1680(25000) K 1930 (25000)

D 2390(25000) K 1930(25000)

 

Eftersom aktiekapitalet har överförts till bildandet av två bolag.

Hur bokar jag detta i den nya banken.

 

 

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Skulle behöva lite mer information och förtydligande av dig för att förstå exakt vad som skett.

En överföring av kapital till en ny bank i samma företag skall du enbart bokföra som en överföring av kapital genom att lägga upp/Skapa ett nytt 19-konto för det nya bankkontot.

1930 = et gamla bankkontot
1931 = te x det nya bankkontot

Då skall överföringen av kapital till den nya banken bokföras på följande sätt

1930 Kredit (MInskar kapitalet på den gamla banken)
1931 debet (Ökar kapitalet på den nya banken)

Skapar man en bankkoppling för det nya bankkontot så kan den överföringen matchas i eEkonomi på följande sätt.
Klicka på knappen matcha, väljs sedan överföring mellan egna bankkonton.
Välj sedan det nya bankkontot och insättningen på det kontot

Är överföringen av aktiekapitalet till det nya bolaget tänkt som en kortsiktig eller långsiktig placering. Skall de 25 000 återbetalas till det befintliga bolaget?

Skall det återbetalas inom en relativ kort tidsperiod kan du låta den överföringen ligga på konto 1680. 
är det däremot tänk som en långsiktig placering dvs att det befintliga bolaget skall vara delägare i det nystartade bolaget så bör du bokföra om de 25 000 från konto 1680 till konto 1310 andelar i koncernföretag.

Återkom gärna med lite mer information gällande bildandet av det nya bolaget.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim 

 

Tassgott
MEDLEM

Hej,

 

Jag billdar ab på en del av min enskilda firma (ja har 2 företag på min enskilda).

Jag har flyttat pengar för aktier och den delen av kapitalet som hör till det företaget.

Skall jag bokföra det beloppet liknande ovanstående? 

Fast den summan istället för nolla?

/Sofie

Hej

Du skall hantera det på ett lite annorlunda sätt eftersom du startar ett nytt bolag (AB) och tar pengar från din enskilda firma.

Uttaget från den enskilda firman bokför du som ett eget uttag på konto 2013 eget uttag.

Insättningen i aktieboalget skall bokföras mot konto 2081 aktiekapital.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej, Gäller det även de pengarna som är företagets.. inte aktiekapitalets start?

alltså de pengarna som är över 25000kr..?

Hej

Om ni fört över mer privata pengar än de 25 000 för aktiekapitalet så beror det på om det är ett villkorat aktieägartillskott eller ovillkorat aktieägartillskott.

Är det inte något av ovanstånde utan bara ett kortfristigt lån så bokför du det på konto 2893 lån från närstående.
/Joachim