Hej!
Vi säljer via CDON:s plattform och har fått underlag för försäljningen. Enligt underlaget är det moms på serviceavgiften och moms på den "comission" som CDON tar ut. Vet dock inte hur jag bokför moms för dessa avgifter och undrar om någon kan hjälpa mig?
//Emma
Löst! Gå till lösning.
Hej Emma!
Tack för din fråga. Hur menar du med att du inte förstår hur du bokför momsen? Om du menar hur du hanterar att det är både en kostnad samt ingående moms plus din försäljning samt utgående moms, så måste man dela upp det i sin bokföring på verifikationen. Ett exempel följer här, där jag antar att du INTE har bokfört upp någon dagskassa utan hanterar försäljningen direkt när du får det utbetalat.
Säg att du har haft en försäljning på 10 000 kr och att avgifterna som CDON tar är på 100 respektive 200 ink moms. I mitt exempel antar jag att allt är 25 % moms.
193X 9 700 debet
3XXX 8 000 kredit
2611 2 000 kredit
60XX 160 debet
2641 40 debet
60XX 80 debet
2641 20 debet
På så sätt så får man rätt intäkt och rätt utgående moms, samtidigt som man redovisar kostnaden som CDON tar ut. Hoppas detta hjälpte dig lite med hur det kan bokföras, hör av dig om jag förstått dig fel.
Ha en fin dag!
/ Josefine
Hej!
Jag har fått svar på det jag undrade över. Var osäker hur jag skulle bokföra momsen på avgifterna från CDON.
Tack så himla mycket för bra och utförligt svar 🙂
//Emma
Hej!
Vad bra, inga problem alls 🙂
/ Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.