Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Camilla13
MEDLEM

Checklista moms

Hej,

 

Precis gjort momsredovisningen och skickat in till Skatteverket, men blir lika osäker varje gång hur långt jag ska gå i Vismas checklista. Vi ska få tillbaka pengar, vilket det brukar bli varje kvartal, men dem kommer ju först senare. Dvs, dem pengarna har vi ju inte på kontot idag...

 

Så, punkt 7 (Betala eller få pengar tillbaka) och punkt 8 (Bokför momsen på skattekontot), ska jag göra dem nu eller då pengarna kommer in på kontot? Hur ska jag tänka? Hjälp mig!

 

Med vänliga hälsningar,

Camilla

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

När du gör momsrapporten i programmet så får du en skuld (konto 2650) eller en fordran (konto 1650).

Skuld/fordran ligger kvar där till det är reglerat. 

Vet att det finns en bra förklaring på hantering av skattekontot här i forumet, du kan nog söka på det, men här kommer en liten förenklad förklaring.

 

Se skattekontot (1630) som ett "bankkonto".

När du gör inbetalningar till kontot så bokar du D1630/K1930 och när du får utbetalningar från Skatteverket så bokar du D1930/K1630.

Varje månad tar du ut ett kontoutdrag från skattekontot och bokför de transaktioner som skett på kontot (EJ in- och utbetalningar). Transaktionerna kan vara F-skatt, moms, aga och avdragen skatt. Dessa transaktioner reglerar fordran/skuld som du har på 1650, 2650, 2710, 2731 och motkonteras på 1630. 

Saldot du har på 1630 i bokföringen efter den transaktionen ska vara samma som du har på skattekontot.

 

När man har moms att få tillbaka så är det inte alltid som man får ut det belopp som man har tillgodo enligt momsavräkningen, detta eftersom det kan ligga andra skatter som ska betalas och då kvittar Skatteverket tillgodo-beloppet mot det som ska betalas.

Tack för svar, men det gjorde mig inte ett dugg klokare. 😂

 

Vi är ett aktiebolag som fortfarande är under uppstart. Ingen lön som betalas ut och vi får till 99% av gångerna tillbaka pengar efter momsdeklarationen. Och hittills har det varit exakt samma summa varje gång som betalas ut. (Våra inkomster har 6% moms, så utgifterna är alltid mer med sina 25% moms.)

Har aldrig dragit ut ett kontoutdrag från skattekontot varje månad, då det inte har behövts. 🙈

 

Så ska jag fortsätta med punkt 7 och 8 eller vänta på att vi får tillbaka pengarna?

Jag hade väntat på att pengarna betalas ut, alternativt väntat tills jag ser att de finns på skattekontot.