Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokmalen
MEDLEM

DDP import privat som egentligen är på företaget

När man är nybörjare så kan det lätt bli riktigt fel. Så har det blivit i mitt fall. Ett gäng importer under 2022 har importerats som DDP (trodde det var smidigt) där jag betalat moms till avsändaren i annat EG land. Om jag förstått det hela rätt så betalar sedan avsändaren momsen till DHL som i sin tur betalar till Skatteverket.

 

Dessa har jag bokfört i mitt AB vilket man inte får göra. Håller på att rätta till det i samråd med Skatteverket. Kanske har någon annan råkat göra samma misstag?

 

Min fråga är, vad händer med momsen, egentligen ska ju avsändaren inte ta ut moms om man är företag, Rent praktiskt så har ju Skatteverket fått in moms pengarna så det borde ju gå att dra av när man rättat till?

 

Tack på förhand!

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Som jag tolkar din fråga så gäller det inköp från ett annat EU land. Då gäller följande regler för moms.

Om du anger ditt momsregistreringsnummer- /Vat number så skall leverantören ta bort momsen från fakturan. 
Skulle man missa att ange sitt momsregistreringsnummer så får leverantören inte någon information om att inköpet görs av ett momsregistrerat företag och då kommer moms anges på fakturan. 

Oavset om det står moms på fakuran eller om den är momsfri så bokförs den på samms sätt enligt reglerna för inköp från andra Eu länder. Så kallad omvänd skattskyldighet gäller. Det innebär att man redovisar en fiktiv moms till skatteverket kan man förenklat säga. Den momsen påverkar inte vad man skall betala in eller få tillbaka.

Momsrapppoten kommer rättas till när du gjort dina justeringar av dessa konteringar. Tänk på att om rättningarna görs i redan momsredovisade perioder så behöver du skicka in rättelse till skatteverket för dessa perioder.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

Hej Joachim,

 

Tack för ditt svar. Jag vill inte verka oförskämd men jag känner att du inte alls svarade på det jag beskrev. Du får nog läsa igen.

Hej

Har läst frågeställningen flera gånger men enda fråga jag ser i den är hur momsen skall hanteras. Då man ej skall bokföra/får tillbaka någon moms för inköp från andra EU lander så kommer jag fram till samma svar jag skrev många gånger jag än läser frågan.

Behöver få det utvecklat. 

Kan du skriva hur du bokfört detta. Du får gärna bifoga en faktura på en sådan här kosntad också så jag kan få se hur den ser ut.

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim

Jag har betalat moms till avsändaren som är utanför EU, fysiska pengar som avsändaren tagit ut eftersom fraktvalet var DDP. Dessa pengar betalas sedan till DHL Express Sverige och slutligen av DHL till Skatteverket. Som företag ska man inte betala moms i detta fallet men eftersom jag gjort fel så är nu skadan redan skedd.

 

Importerna bokas om av Tullverket till företaget så att den biten blir rätt, men dom fysiska momspengarna har redan gått ledet och hamnat hos Skatteverket. Att få igen dom från avsändaren är nog en näst intill omöjlig process då alla tre parter behöver backa baklänges så att säga.

 

Det är redan nu bokfört som så att jag dragit om av denna momsen, det är gjort sen redan innan, vilket inte är tillåtet eftersom importerna är på mig som privatperson, men nu när det ändras av Tullverket, för att rätta till det hela, så anser jag att det korrekta sättet är just att låta momsen fortsatt vara avdragen i detta fallet.

 

Detta är så klart en fråga för Skatteverket men tyvärr har dom rätt usel koll själva. Dom vet faktiskt inte ens vad DDP är. Tullverket har dock full koll på DDP.

 

Därför undrar jag vad ni här i forumet som experter tänker kring detta.

 

Tack! 

Hej

Ok då förstår jag bättre vad som skett. 

Momsen du har dragit av måste du rätta till så den inte blir avdragen. Det är inte tillåtet att dra av moms på några varuinmporter från länder inom eller utanför EU. Så summan inklusive moms du betalt till leverantören skall bokföras helt utan moms. Du kan använda konto 4000 om det gäller själva varuinköpet eller 5710 frakt och transport om det enbart avser frakten. Båda kontona använder du helt utan momskod.

DDP innebär att säljaren har hela ansvaret för försäljningen och frakten. De skall stå för hela risken och kosntaden vad det gäller frakt, tull mm. Du som köpare bokför därför enbart upp hela summan du betalt som en kostnad utan moms. 

Det som eventuellt kan komma i fråga när det gäller moms är en så kallad importmoms. Den fungerar dock på samma sätt som den omvända skattskyldigheten som man använder sig av direkt vid inköpet när man handlar med företag inom EU. Det som skiljer sig åt är att den redovisas senare när man får underlaget från Tullverket eller DHL (Fraktbolaget. Om det är något som påverkar dig gällande dessa inköp kan tullverket besvara på. Du skall ha fått ett underlag från antingen tullverket eller fraktbolaget där det framgår vad det monetära tullvärdet på de importerade varorna är.

 

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim

Joachim,

 

Är helt med på det du säger där. Men dom pengarna jag nu redan betalat som moms, är ju felaktiga eftersom importerna flyttas till mitt företag. Ska dessa momspengar ses som "slängda i sjön" ?

 

Jag har ju som sagt betalat moms till avsändaren eftersom beställningen blev som privatperson initialt.

Hej

Slängda i sjön är väl kanske att ta i men man får inte dra av den momsen gentemot det svenska skatteverket. Däremot kommer de ju påverka resultatet så blir en något lägre skatt i slutet av året istället eftersom hela summan du betalt blir en kostnad.

Som tips inför framtiden är att alltid kontrollera att du alltid anger ditt momsregistreringsnummer när du gör beställningar från utlandet. Gäller både inom och utanför EU.

Ha en fortsatt fin dag

Joachim