Hej jag driver ett mindre företag som startade år 2022. Jag sitter nu med Visma eEkonomis Deklaration/Årsredovisning. Under fliken Upprätta årsredovisning / Inlämning så får jag 1 fel och 2 varningar vid kontroll av årsredovisningen.
Felet är följande: Raden 'Ingående anskaffningsvärden' har ett värde som är felaktigt för kolumn '2023-12-31'. Kontrollera att utgående värde fg år stämmer med ingående värde aktuellt år.
Med tillhörande varning: Det finns en differens mellan balans-/resultaträkningsrad (XXX XXX) och tillhörande not för kolumn '2022-12-31' (-XX XXX).
När jag sätter mig och kontrollerar detta så ser jag att det varken finns något ingående eller utgående värde fg år. Detta antar jag beror på att jag köpte bilen det gäller under föregående år dvs 2022.
Ändrar jag det ingående värdet för 2022 då ploppar det även automatiskt upp ett utgående värde för 2022 (Det utgående värdet för 2022 går ej att justera). Det aktuella felet och tillhörande varning försvinner då men ett nytt fel uppstår med följande text: Raden 'Ingående anskaffningsvärden' kan inte ha ett värde första året för kolumn '2022-12-31'. Alltså kan ja inte lägga till något under ingående värde.
Nu undrar jag om det faktiskt finns ett verkligt fel eller om detta uppstår bara för att jag köpte bilen just under 2022?
Varning nr 2
Raden 'Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Balanserat resultat' (XXX XXX) stämmer inte med raden i balansräkningen (0).
Detta är ju dock bara en varning och behöver säkerligen inte ändras men vad är det egentligen jag behöver göra / justera för att få bort denna varning.
Tacksam för hjälp.
Mvh Tobe
Löst! Gå till lösning.
Hej
I kolumnen för 2022 finns en rad "Inköp". Lägg in anskaffningen där.
Har du fört över Årets resultat 2022 till Balanserat resultat i bokföringen (2023 års bolagsstämma)?
Vänliga hälsningar
RoffaK
Hej Roffak, och tack för ditt snabba svar.
Fel med tillhörande varning är nu korrigerad, jag la in det under inköp som du förklarade.
Som svar på din fråga om jag fört över 2022 års resultat är jag osäker på. Är inte det något som görs på automatik när man gör färdigt och låser räkenskapsåret i Visma deklaration och årsredovisnings program så skapas väl den första verifikationen S1.
När jag tittar på mina resultaträkningar för 2022 samt 2023 så stämmer utgående resultat 2022 överens med ingående resultat 2023.
/Tobe
Hej
Vid ordinarie bolagsstämma fastställer du Årsredovisningen och bokar om Årets resultat 2022 till konto 2091 Balanserat resultat. Detta sker inte automatiskt utan det får du göra själv.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Hej!
Jag har nu kollat min huvudbok för 2022 samt 2023, de enda konton som dyker upp där är 2099 årets resultat. innan det syns konto 2081 och efter 2393. Där emellan finns enbart 2099. Nu antar jag ju att detta är fel så hur bär jag mig åt nu?
Hej
När du gjorde bokslut 2022-12-31 bokfördes Årets resultat på konto 2099.
När du sedan har bolagsstämma 2023 ska du boka om resultatet på konto 2099 till Balanserat resultat på konto 2091. Detta görs med datum för bolagsstämman och är något som du får göra själv:
2023-XX-XX Bolagsstämma
Debet 2099
Kredit 2091
Ovanstående gäller om 2022 var en vinst. Vid förlust blir det tvärtom.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Hej!
Tack för dina svar, nu vet jag hur jag ska göra 😊
Dock fick jag en liten fundering när jag läste runt lite på visma i följande länk.
https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-foregaende-ars-resultat/ta-p/176754
I denna länk så beskrivs att man först bokar om årets resultat från 2099 till 2098 och sedan från 2098 till 2091. I och med din beskrivning så kan jag bokföra detta direkt från 2099 till 2091 men i vilket fall använder man sig av 2098?
I övrigt så vill jag ännu en gång tacka för dina svar och din hjälp som är mycket uppskattat, Tack RoffaK.
Med vänliga hälsningar Tobe
Hej
Det är helt rätt att man kan boka från 2099 till 2098 och sedan från 2098 till 2091. Förr i tiden när man skrev Årsredovisningar på papper och skickade ut till aktieägarna ett antal veckor innan bolagsstämman var det meningsfullt att boka på det sättet och låta föregående års resultat ligga på konto 2098 under mellantiden.
Personligen tycker jag att i den digitala världen där underskrifter och bolagsstämma görs samma datum och i många fall direkt när bokslutet och Årsredovisningen är klar blir det lite meningslöst att boka via 2098. Därför kör jag direkt från 2099 till 2091. Kanske inte helt enligt reglerna men väldigt praktiskt och säkert.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Hej Roffak!
Tack för din förklaring. Jag det känns ju onödigt att boka via 2089, så det struntar vi jag i då.
Mvh Tobe
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.