2025-04-14
20:04
Tack så mycket för svaret Joachim. Det va programmet själv som läste av fakturan och la in beloppen där. Men tack vare ditt svar så förstod jag vart problemet låg så jag gjorde så att jag helt enkelt skapade bokföringsändelsen under övriga uttag istället och finns ju inte rutorna "Uttaget belopp" och "Avdragsgill moms" Tack för hjälpen Med vänliga hälsningar Tobbe
... Visa mer
2025-04-12
19:29
Hej Joachim. Då har första leasing fakturan kommit. När jag hämtade bilen så fick jag ju betala ett förskott (första förhöjd leasingavgift). Denna betalning bokförde jag så här. 1930 K 200 000 1684 D 200 000 Jag bokförde ingen moms i detta läge. Nu är det då dags att bokföra den första fakturan på leasingbilen och jag tror jag jag har fått det rätt. Jag har dock ett problem och det är att jag får följande felmeddelande när jag försöker bokföra händelsen och det är en varningstext som säger att Momsbeloppet kan ej vara högre än totalbeloppet. Hur gör jag i detta fall? Faktura och den bokföring jag försöker göra ser ut som på bilden. Med vänliga hälsningar Tobbe
... Visa mer
2025-04-10
17:36
Hej, jag väcker liv i denna tråd då jag har en liknande fråga. Jag undrar om jag sköter deposition på hyrbilar på samma vis som beskrivits ovan? I så fall på följande sätt. 1689 D / 1930 K och vise versa när återbetalningen sker. Mvh Tobbe
... Visa mer
2025-02-17
11:36
Hej Joachim, och tacknför ditt svar. Jo det jag menar med inbytesbilen är att den kommer ingå som en delbetalning i första förhöjd leasingavgift. 200 000 inkl moms är vad jag kommer att betala i första förhöjd. 150 000 från mitt bankkonto och 50 000 kr för min inbytesbil. Jag är dock inte säker på hur det kommer att se ut eftersom jag inte fått första fakturan ännu. Men han sa att bilen kommer fungera som del av första förhöjd avgift. Så eftersom jag har den upplagd som anläggningstillgång och på avskrivning så undrar jag hur jag sköter det. Mvh Tobbe
... Visa mer
2025-02-16
16:04
Jag har köpt in en ny bil till företaget, och i samma veva lämnat min gamla företagsbil i inbyte. Bilen jag har lämnat i inbyte har jag även upplagd som en anläggningstillgång med månatliga avskrivningar utan restvärde. I dagsläget är det 98 000 kr kvar i avskrivning men jag byter in bilen för 50 000 kr, det finns ingen moms i denna bil. Om jag går in på anläggningstillgångar och åtgärder så vet jag att det finns ett alternativ sälj tillgång, använder jag denna funktion eller hur gör jag i detta läge eftersom jag byter in min nuvarand bil? Jag har ett aktiebolag och använder mig av Visma eekonomi och bokför via K2 kontantmetoden. Jag har gjort lite egna efterforskningar och tror mig veta hur jag ska sköta själva leasingen UTAN kunskap om hur själva inbytet specificeras. På administration och uppläggningsavgift, även aviavgiften på den löpande leasingkostnaden kan man väl dra av hela momsen? och bokföra på följande sätt. 6991 D 2641 D hela momsen Förstaförhöjd leasingavgift inkl halva momsen. Utan inbytesbilen. Eller Om det räknas som förskottsbetalning i första läget. Förskottsbetalning 1930 K 200 000 1684 D 200 000 Vid första fakturan 1930 K 200 000 Eller 1684 K Beroende på hur första betalning sker. (Plus eventuella övriga kostnader) 1720 D 180 000 2641 D 20 000 halva momsen Avikostnader osv 6991 D 2641 D hela momsen Den förstaförhöjda leasingavgiften lägger jag sedan upp som en anläggningstillgång stämmer det? Jag lägger även upp automatiska periodiseringar på detta mot konto 1720, på lika lång tid som leasinperioden är dvs 36 månader. 1720 K / 5615 D. Bokföra Månadskostnad leasing. Exempel 1930 K 4000 (plus eventuella övriga kostnader) 5615 D 3600 2641 D 400 halv moms Avikostnader osv 6991 D 2641 D hel moms Restvärdet på leasingbilen hur gör jag med den? Och hur får jag in inbytesbilen i detta. Usch nu blev det mycket och jag hoppas att jag har fått med alla frågor på en gång. Mvh Tobbe
... Visa mer
2025-01-13
10:40
Tack Joachim! Alltid snabba och utförliga svar, mycket tacksammt. Varningen i momsredovisningen är nu borta efter ändringen. Mvh Tobbe.
... Visa mer
2025-01-11
21:32
Hej Igen! Hänvisar till mitt senaste inlägg i denna tråd där jag frågar om omvänd skattskyldighet vid köp på Autodoc. Jag har nu gjort ett återköp på vissa delar då de var defekta, och det är artikel 5-9e på kvittot. Jag har då gjort på följande sätt. Nu när jag ska göra en ny momsredovisning så får jag upp följande text. Vid kontroll av momsrapporten hittades avvikelser kopplade till 1 verifikation. Verifikationen behöver kontrolleras. När jag trycker på kontrolleras får jag upp följande bild. Jag ser inte själv några uppenbara fel. Köpet och återköpet är gjorda i två olika momsperioder är det därför denna varning kommer upp? Eller har jag gjort något fel? Tack i förväg Mvh Tobbe
... Visa mer
2024-10-09
20:11
Tack ännu en gång för din hjälp Joachim, då förstår jag. Lite otydligt i programmet att det är så, men nu när jag har bekräftat och bokfört momsredovisningen så syns det tydligare i verifikationen. Mvh Tobbe
... Visa mer
2024-10-06
19:16
Tack för ditt tidigare svar Joachim. Nu visade det sig att telefonen va trasig så jag gjorde ett återköp på den enheten. Och gjorde därför en omvänd verifikation på den. Så där är det inga problem. Nu har jag dock ett annat problem och det är att jag har köpt varor från Autodoc för att kunna serva min företagsbil. Jag antar att jag i detta fall även ska använda mig utav omvänd skattskyldighet på samma sätt so du beskrev tidigare i tråden. Vilket jag har gjort på följande sätt. Du skrev tidigare att detta inte är en moms som dras av utan enbart redovisas av informations skäl till skatteverket. MEN om jag nu tittar på min momsdeklaration så verkat det som att jag får betala för denna moms. För om jag räknar: B. Utgående moms på försäljning eller uttag i ruta 05-08 = 51963 kr Minus: F. Ingående moms = 8469 kr Så blir det att jag ska betala 43494 kr Men summan i momsdeklarationen under: Moms att betala eller få tillbaka, så står det 43944 kr vilket alltså är exakt den summan som står under: D. Utgående moms på inköp i ruta 20-24 = 450 Kr Så för mig känns det som att jag får betala dom 450 kr som igentligen bara ska vara information till skatteverket. Har jag gjort något fel? Tacksam för svar. Med vänliga hälsningar Tobbe
... Visa mer
2024-09-11
20:10
Hej! Nu har jag fått kvittot. Tyvärr lite dålig kvalitet men hoppas du ser vad som behövs. Han verkar inte någonstans ha tagit med avdraget han har gjort på priset. Redigerar och lägger till ny bild på kvittot då jag fick ett som ser annorlunda ut idag.
... Visa mer
2024-09-11
15:05
Tack för ditt svar Joachim! Jag har ännu inte fått något kvitto på köpet. Jag har haft kontakt med Refurbed om ett kvitto som i sin tur har kontaktat säljaren i Finland om att jag behöver ett kvitt. Jag borde få det vilken dag som helst, eller så ligger det i paketet med telefonen som jag fått på posten idag. Jag lägger upp kvittot här så fort jag har det tillhanda. Mvh Tobbe
... Visa mer
2024-09-10
12:39
Hej! Jag vill fortsätta på denna tråd då jag nu själv också har köpt en begagnad mobiltelefon från Refurbed. Mitt köp via dom är av ett företag lokerat i Finland. Mobilen kostade ca 2838 kr men när jag checka ut och betalade varan fick jag endast betala ca 2271 kr, moms fanns i detta fall på den begagnade varan då 25% är avdraget vid betalning. Vad jag förstår så är vissa av deras telefoner ej moms och vissa är med moms. Detta grundar sig helt enkelt i OM telefonen någon stans i ledet har varit såld till en privatperson, då försvinner momsen på varan. Rätta mig om jag har fel. Nu till min igentliga fråga. Hur bokför jag detta. Det utländska företaget ska ju inte redovisa moms i Sverige och har därför dragit av momsen på varan. Jag där i mot ska ju nu ändå redovisa momsen trots att jag inte betalt den. Har jag rätt så här långt? Och hur bokför jag mitt köp? Vad behöver jag göra för att det ska bli rätt i hela ledet? Med vänliga hälsningar Tobbe
... Visa mer
2024-09-10
12:08
Okej, tack för ditt svar. /Tobbe
... Visa mer
2024-09-02
15:23
Hej jag lånar denna tråd då jag har en liknande fråga. Kan jag hyra ut min parkeringsplats till mitt eget AB. Jag hyr idag 2st parkeringsplatser privat utav min hyresvärd. Jag får inte hyra en plats direkt med mitt AB utav hyresvärden på grund av att man måste vara hyresgäst av en lägenhet eller lokal för att få hyra p-plats. Så får ja i min tur ta betalt utav mitt AB för nyttjande utav parkeringsplatsen? Och i så fall vilka skattemässiga regler finns för mig som privatperson? Med vänliga hälsningar Tobe
... Visa mer
2024-04-08
13:29
Tack Joachim då kan jag sluta oroa mig. Tack så mycket för ditt svar. Med vänliga hälsningar Tobe
... Visa mer
2024-04-07
17:43
Hej! Jag har läst runt massor angående slutlig skatt i aktiebolag. Jag har läst på detta forum och på flera andra ställen. Tyvärr så står det lite olika beroende på vart man läser. Och på flera ställen blandar de in konton som 2512 och 2518, dessa konton använder inte jag i Visma Eekonomi. Så i nuläget så känner jag mig väldigt osäker på detta med bokföring av slutlig skatt så jag förklarar här hur jag har gjort hitintills. Jag startade driften av mitt företag 2022-06-20, jag valde att skicka in en nollad preliminär skattedeklaration då jag kände att det blev lättare så än att behöva gissa mig till preliminärskatten. I och med detta så fick jag som förväntat en kvarskatt för 2022 som drogs 2024-03-12. Det jag har bokfört hitintills för 2022 års skatt skedde ju delvis på automatik (på följande sätt) då jag har Visma Deklaration/Årsredovisning, 2510 K 8910 D. Sen insättning av skatten för 2022 1930 K 2510 D. Nu 03/12 har skatteverket dragit skatten som jag tidigare satt in på skattekontot och då har jag bokfört på följande sätt, 1630 K 2510 D. Förutom dessa 3 bokföringsposter för 2022 har jag inte gjort något mer. 2023 års skatt är bokförd på följande sätt månadsvis. Inbetalning till skattekontot 1930 K 1630 D Skatteverket drar pengarna från skattekontot 1630 K 2510 D Vid Årsbokslutet/Deklaration 2510 K 8910 D När skatten dras 2025-03-12 om jag har kvarskatt 1630 K 2510 D Om jag något år får tillbaka på skatten har jag inte ens hunnit tänka på så det är lika bra jag frågar om det på en gång. Men jag antar att det ser ut på följande sätt. När pengarna kommer in på skattekontot 2510 K 1630 D När pengarna betalas ut till företagskontot 1630 K 1930 D Ser det jag har skrivit ner korrekt ut eller har jag missat något mer som jag borde bokföra gällande bolagsskatten? Tack på förhand. Med vänliga hälsningar Tobe
... Visa mer
2024-04-03
18:16
Hej Roffak! Tack för din förklaring. Jag det känns ju onödigt att boka via 2089, så det struntar vi jag i då. Mvh Tobe
... Visa mer
2024-04-01
19:42
Hej! Tack för dina svar, nu vet jag hur jag ska göra 😊 Dock fick jag en liten fundering när jag läste runt lite på visma i följande länk. https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-foregaende-ars-resultat/ta-p/176754 I denna länk så beskrivs att man först bokar om årets resultat från 2099 till 2098 och sedan från 2098 till 2091. I och med din beskrivning så kan jag bokföra detta direkt från 2099 till 2091 men i vilket fall använder man sig av 2098? I övrigt så vill jag ännu en gång tacka för dina svar och din hjälp som är mycket uppskattat, Tack RoffaK. Med vänliga hälsningar Tobe
... Visa mer
2024-03-31
21:10
Hej! Jag har nu kollat min huvudbok för 2022 samt 2023, de enda konton som dyker upp där är 2099 årets resultat. innan det syns konto 2081 och efter 2393. Där emellan finns enbart 2099. Nu antar jag ju att detta är fel så hur bär jag mig åt nu?
... Visa mer