Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Leilama
MEDLEM

Deklaration för AB

behöver hjälp med deklaration i resultatplanering, förklaring av de olika avsättningar hur ska man tänka och vilka på verkan har de olika avsättningar?

haft mitt företag i fyra år två sista året har man valt Maximal avsättning, behöver veta betydelse och påverkan av dessa. tacksam för svaret

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

De olika alternativen har framförallt att göra med avsättning eller återföring av periodiseringsfonder.

maximal avsättning = Sätter av maximalt belopp i periodiseringsfonden

Ingen avsättning = Sätter inte av något i en periodiseringsfond
Maximal återföring = återför alla tidigare periodiseringsfonder och ingen ny avsättning sker.
Egen justering = Du kan välja en egen summa mellan det maximala utrymmet och ingen avsättning.

Önskar dig en fortsatt fin dag.

/Joachim

Leilama
MEDLEM

ok, men frågan är att jag haft förlust 2020 ett och 2021 vi säger telex  80000 för både året och haft vinst år 2022 och 2023  ca 40000 vilka av alternativet  är smartaste ?  maximal avsättning eller?

Hej

Då detta berör skatteplanering så är detta inte helt rätt forum för denna frågan. En maximal avsättning i 2023 som är året du skall göra bokslut på nu kommer avsätta 30% av resultatet i 2023 i en periodiseringsfond (Du skjuter upp skatten på 30 %) till ett senare år. men då resultatet är relativt lågt så ser jag inte någon större förtjänst i detta utan personligen hade ju nog valt att inte göra någon avsättning alls. 

Skulle säga att det är bättre att använda detta när man gör stora vinster i något år. Då får det störst effekt.

/Joachim