Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Aveen M
MEDLEM

Delbetalning via klarna.

Jag har köpt en kamera till mitt företag (Enskild firma), för 3 500 kr inklusive moms och betalar av beloppet i flera månader via Klarna. Jag planerar att bokföra hela köpet, räntekostnaderna och betalningen på en gång, istället för att göra det månad för månad.
 
Så här har jag gjort min bokföring:
 
1.Bokföring av köpet:
•Konto 1220    2 800 D
•Konto 2641    700  D
•Konto 2440    3 500 K
2.Bokföring av räntekostnaden (total kostnad över hela betalningsperioden):
•Konto 8410   200 D
•Konto 2440   200 K
3.Bokföring av hela betalningen:
•Konto 2440     3 700 D
•Konto 1930     3 700 K
 
Kan ni bekräfta att detta är rätt sätt att bokföra köpet och delbetalningen på?
 
//Aveen

 

 

        

      

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Förutsätt att du räntebeloppet är korrekt (Har du fått det av Klarna?) så ser konteringen helt rätt ut. Även om det bokföringen av betalningen inte sker på rätt datum. Förmodar att det inte kommer ske betalningar på ett annat räkenskapsår utan kameran kommer fullbetalas i år.

/Joachim