Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elliott
MEDLEM

Delbetalningar och externa faktureringar

Ska göra min första bokföringsrunda som ny egenföretagare och sprungit på två problem:

 

  1. Hur bokför man en fortfarande pågående avbetalning? Fick införskaffa ny dator till företaget, som jag därefter behövt sätta på delbetalning. Har skannat in kvittot och fört över dom betalningar som redan gjorts manuellt från banken via CVS, så allt är loggat på mitt konto, men kan inte lösa hur jag går vidare 🤔
  2. Haft några betalda jobb som jag, då jag ännu inte skaffat Visma, fakturerade via Frilans Finans. Samma business här som ovanstående: lagt in PDF för fakturorna + hämtat hem uppgifter om inbetalningarna från banken som CVS, så allt finns på Visma. Mina problem här är då att dels drar FF skatt mm, så pengarna som visats ha förts in på mitt konto är noterbart mindre än vad som sägs på faktura PDF'en, samt att Visma läser in dessa PDF'er som utgifter. Så att manuellt matcha detta känns snäppet omöjligt.

 

Någon som har strulat med liknande problem? Hur löste ni det?

Tack på förhand!

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för dina frågor. 

 

1.Hur du bokför köp på avbetalning kan du läsa om här. Man bokför alltså upp hela köpet som en kostnad direkt och som en skuld, som man sedan redovisar som en minskning av skulden för varje avbetalning.

 

2. Det stämmer att du inte kan matcha dessa, utan istället får du välja "Övrig insättning - Egen kontering" på bankhändelsen för att kunna bokföra försäljningen samt avdraget på samma verifikation. Det är inte tillåtet att "kvitta" försäljning mot kostnader så dessa måste redovisas separat. Så du skall fortfarande redovisa hela försäljningen som finns på fakturan som en intäkt, och redovisa den avdragna avgiften som FF dragit på samma verifikation. Avgiften kan du bokföra mot ett 60XX konto i debet med eventuell moms och intäkten mot lämpligt 3XXX konto med eventuell moms i kredit. Jag är dock lite osäker på hur du menar med att de drar skatt m.m., så du får gärna förtydliga lite om du menar att de bara drar en avgift för sina tjänster eller vad det är för annars sorts skatt då det kan påverka hur du hanterar detta. 

 

Anledningen till att det läses in som utgifter är för att Visma Scanner (vilket jag antar att du använder) är till för att scanna in kvitton och leverantörsfakturor, och inte kundfakturor. Jag kontrollerade detta med en kollega som kan eEkonomi, och du kan ändå scanna in det på detta sättet och sedan välja "Övrig insättning - Egen kontering" för att där kunna välja koppla bild till höger. Det viktiga är att du inte tolkar denna bilden, utan gör på detta sättet istället för att den inte skall bli bokförd som en kostnad. I framtiden så rekommenderar jag dig att bara använda Visma Scanner till kvitton och leverantörsfakturor, dvs till inköp då det är så den är utformad att hanteras. 

 

Hoppas detta hjälper dig vidare, ha det fint!

Josefine