Ska göra min första bokföringsrunda som ny egenföretagare och sprungit på två problem:
Någon som har strulat med liknande problem? Hur löste ni det?
Tack på förhand!
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Tack för dina frågor.
1.Hur du bokför köp på avbetalning kan du läsa om här. Man bokför alltså upp hela köpet som en kostnad direkt och som en skuld, som man sedan redovisar som en minskning av skulden för varje avbetalning.
2. Det stämmer att du inte kan matcha dessa, utan istället får du välja "Övrig insättning - Egen kontering" på bankhändelsen för att kunna bokföra försäljningen samt avdraget på samma verifikation. Det är inte tillåtet att "kvitta" försäljning mot kostnader så dessa måste redovisas separat. Så du skall fortfarande redovisa hela försäljningen som finns på fakturan som en intäkt, och redovisa den avdragna avgiften som FF dragit på samma verifikation. Avgiften kan du bokföra mot ett 60XX konto i debet med eventuell moms och intäkten mot lämpligt 3XXX konto med eventuell moms i kredit. Jag är dock lite osäker på hur du menar med att de drar skatt m.m., så du får gärna förtydliga lite om du menar att de bara drar en avgift för sina tjänster eller vad det är för annars sorts skatt då det kan påverka hur du hanterar detta.
Anledningen till att det läses in som utgifter är för att Visma Scanner (vilket jag antar att du använder) är till för att scanna in kvitton och leverantörsfakturor, och inte kundfakturor. Jag kontrollerade detta med en kollega som kan eEkonomi, och du kan ändå scanna in det på detta sättet och sedan välja "Övrig insättning - Egen kontering" för att där kunna välja koppla bild till höger. Det viktiga är att du inte tolkar denna bilden, utan gör på detta sättet istället för att den inte skall bli bokförd som en kostnad. I framtiden så rekommenderar jag dig att bara använda Visma Scanner till kvitton och leverantörsfakturor, dvs till inköp då det är så den är utformad att hanteras.
Hoppas detta hjälper dig vidare, ha det fint!
Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.