Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

julia_wik
MEDLEM

Privat sjukvårdsförsäkring

Hej,

 

Vi har tecknat en privat sjukvårdsförsäkring hos trygg hansa.

Det står på deras hemsida, som jag tolkar det som, att hela premien är avdragsgill för företaget. Se nedan.

 

 

 

2023-01-03_21-38-19.png

 

Är det korrekt att bokföra leverantörsfakturan från Trygg Hansa mot konto 7621 - Sjuk- och hälsovård, avdragsgill?

 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Hela premien brukar vara avdragsgill ja, och där försäkringstagaren sedan förmånsbeskattas med normalt sätt 60%. Detta hanteras dock inte när du bokför själva fakturan. Konto 7621 funkar om du vill, alternativt att du gör ett eget konto inom 762X kontogruppen som du kallar sjukvårdsförsäkring. Tex 7624 som är ledigt. 

 

Ha det fint!

Josefine

Tack för svar!

 

När jag gör lönebeskedet (har visma eEkonomi och löneprogrammet som ingår där för 29kr), så lägger jag till en ny rad, men ska jag välja "förmåner, engångsskatt" eller "Förmåner, tabellskatt"?

Eftersom vi betalar hela premien årsvis så tänker jag att även förmånsbeskattningen ska ske direkt vid betalning nu i januari.

 

Premien ligger på 2238kr. 

60% av detta ska förmånsbeskattas, alltså 1342,8kr.

 

Hej igen!

 

Ingen fara alls. Jag skulle säga att det bör bli "förmåner, tabellskatt" då engångsskatt tas ut för enbart engångsbelopp men det är tyvärr svårt att svara på fullt ut. Jag rekommenderar dig att kolla med Skatteverket om de kan ge vägledning kring detta. Här finns det lite information kring detta. 

 

Ha det fint!

Josefine