Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nikola Ilic
UTFORSKARE

Deposition leverantör

Hej!

 

I januari betalade vi en deposition till en leverantör på 2843 kr för varor. Jag har bokfört det på konto 2999 då jag inte var säker på hur jag skulle bokföra det. 1930 K 2843,00 ; 2999 D 2843,00. Försäljningen och momsen betalas av den andra parten där vi har ett avtal med dem. Vilket konto är bäst att kontera på?

 

För att få tillbaka depositionen måste jag nu fakturera leverantören 2843,00 kr plus moms 25%. Det är en form av konsulttjänst. 

 

Hur ska jag skapa en faktura med dessa förutsättningar och hur ska jag kontera för att få allt att stämma i slutet?

 

Mvh Nikola

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

För att kunna hjälpa dig så behöver vi lite mer information kring detta. Hur menar du att försäljningen och momsen skall betalas av den andra parten? Vad jag förstår så betalade du en deposition för varor, dvs att du lämnat en sorts säkerhet till leverantören som sedan betalas tillbaka om du uppfyller de kraven i avtalet du har med leverantören. Detta är rena pengar och varken en intäkt eller kostnad för dig och din leverantör. Jag blir därmed lite konfunderad över den formuleringen samt att du skall ta ut moms nu när leverantören skall betala tillbaka denna och varför du skall skapa en faktura till denne?

 

Återkom gärna med lite mer information kring detta så skall vi se om vi kan hjälpa dig vidare. 

Ha det fint!

 

Josefine