Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Storeowner
MEDLEM

Diff i momsrapport kundfodring - porto?

Hej, får en diff i momsrapport med -4,50, tror det är portot som ställer till det. Kan någon vara behjälplig med det lilla problemet?  Hur får jag det rätt? Måste man ha moms på porto då den summan vidarefaktureras till kund? Tack på förhand!
8 SVAR 8
sivlai
MEDLEM

Om du vill fakturera portokostnaden, måste du välja ett intäktskonto för det, annars får du en diff. Välj då förslagsvis 3051, men det spelar inte så stor roll, bara det är rätt kodat.

Tack för så snabbt svar, kan ett alternativ vara att lägga till momsrapportkod på 6250 för att få det rätt? Det är ju i sig inte en intäkt utan en vidarefakturerad summa pengar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är väl ingen praktisk skillnad mellan 3520 du redan använder och porto - använd samma konto igen. - sämre logik att momskoda ett kostnadskonto

Mikael

Känns rätt att använda samma, så de gör jag hädanefter, tack!
Storeowner
MEDLEM

Någon som kan hjälpa till med diffen, eller skall man ignorera den när det är så få kronor det handlar om?

Fd medlem
Inte tillämpbar

har du justerat fakturan så att du använder 3250?  blir det då rätt med momsrapporten.

Om du redan skickat fakturan så skulle jag boka bort de 4.5o kr på lämpligt konto

Fakturan är redan skickad och bokförd. Kan du hjälpa mig att visa exempel på hur man bokar bort det med D+K och på vilka konton? Tack på förhand!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Debet 6250  18,00
Kredit 3520   18,00

Mikael