Hej,
2021 gör jag en bokning -2510 + 8422 på 365, 19kr, den är fel. På årsredovisningen uppstår en diff. mellan Tillgångar och Eget Kapital och skulder på 365kr. Jag har dragits med diff ända sedan dess och skulle behövs få den korrigera. Men hur jag än gör så kvar står diffen, hur ska jag få bort diffen så att Tillgångar och Eget Kapital och skulder stämmer?
Hej
Förstår inte helt hur du menar med detta.
2021 gör jag en bokning -2510 + 8422 på 365, 19kr, den är fel.
vad exakt har du bokfört på vilka konton i den konteringen? Förstår att det är 19 kr fel totalt men skulle behöva veta hur hela konteringen i det året ser ut.
Samt vad det korrekta beloppet skulle vara?
/Joachim
Jag tolkar frågan som att du bokförde en räntekostnad felaktigt på skatteskuldkontot efter att resultatet för 2021 redan bokförts. För att rätta detta måste du låsa upp 2022 och 2021, ta bort den felaktiga verifikationen (eller vända den genom en korrigeringsverifikation) så att bokfört resultat återigen stämmer med bokslutet. Därefter låsa 2021, kontrollera att du har balans för 2022 och sedan stänga även det året.
Hej, precis så är det. Tack då ska jag prova det.
Jag har gjort korrigeringen och nu är värdarna korrekt men jag skulle vilja få ut en rättad årsredovisning för 2021 och 2022. Kan jag hämta nya bokföringsvärden i årsredovisningen? och sedan skriva ut en ny årsredovisning? eller hur gör man för att skicka en korrigerad årsredovisning till bolagsverket? om jag sedan låser årsredovisningen, blir det en ny verifikation?
De inlämnade årsredovisningarna ska inte ändras. Du kan behöva kommentera i den senaste att jämförelsesiffror har ändrats.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.