Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Differens mellan summa tillgångar och summa eget kapital & skulder

Hej alla kunniga,

 

Jag har en diff på 2849 kr mellan summa tillgångar och summa eget kapital & skulder på balansräkningen för en kund.

 

Jag vet att denna summan är en kundfaktura som ej blivit betalt som ligger och belastar bokföringen, men jag vet inte hur jag ska lösa denna diff i balansräkningen. Den är konstaterad som kundförlust i år, men jag behöver göra något för att balansräkningen ska stämma. 

 

Är tacksam för all hjälp. 

 

Mvh

Linnéa

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Ursäkta mitt svar men jag har svårt att förstå hur en obetald kundfaktura kan skapa en differens i Balansräkningen.

 

Åt vilket håll går differensen?

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

 

Hej,

Det är det jag verkligen inte förstår hur det kan hända. Men det enda jag kan hitta med den summan är en gammal kundfaktura. 

Summa tillgångar är 628429,82
Summa eget kapital och skulder är -625580.82

Så tillgångarn är högre och det enda jag kan se som sagt är den kundfakturan som jag antar måste ligga som en fodran?
Jag måste erkänna att detta är aldrig något jag varit med om tidigare och jag vet inte vad jag ska göra.

Mvh
Linnea

Hej

 

Du bör ta reda på vilket år differensen uppstod samt kontrollera om posten bokförts efter det att Årets resultat bokfördes det året. Du kan också kontrollera om denna kundfaktura innehåller moms.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK