Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Samuel
MEDLEM

Differens på kontot 1510 Kundfordringar

Hej! 
Vi har en differens på kontot 1510 kundfordringar mellan det bokförda beloppet och avstämningsbeloppet på X kr. 

Det som skett är att vi har sålt en produkt som kom åter i slutet av december (2022) och kreditfakturan skapades av vår personal i januari (2023). 

Debetfakturan som var förfallen på den returnerade artikeln behövde skrivas av i december då vi fick tillbaka produkten år 2022 och för att slippa skriva över kunden som en befarad kundförlust. 

 

Detta resulterar i fel med infotext " Betalning bokförd före fakturadatum " och jag behöver hjälp att få det bokförda beloppet och avstämningsbeloppet lika. Att skapa en debetfaktura och ta ut den på det sättet fungerar ej då det härrör år 2022 medans kreditfakturan ligger på 2023. 

 

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Måste erkänna att jag inte helt är med på vad som är gjort här. 

Du har inte möjlighet att återkomma med dels vilket år frågan gäller (2022 eller 2023) Samt hur bokföringen av samtliga poster som berör detta ser ut samt vilka datum de är bokförda.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Samuel
MEDLEM

Hej,

 

Jag försöker förklara det lite noggrannare:

 

År 2022:

- En produkt säljs och faktureras

- Produkten returneras och återlämnas den 30 december 2022 

 

 

År 2023:

- Vi har stängt under helgdagarna så säljaren tar med sig produkten till kontoret den andra januari år 2023.
- En kreditfaktura skapas med fakturadatum 2023-01-02

 

Det som krockar:

-Kunden vill att båda fakturorna matchas bort under år 2022, därför "betalas både kreditfakturan och debetfakturan i slutet av året 2022, vilket stämmer då det returnerades då. 

 

Bekymret:

Betaldatum är före fakturadatum på kreditfakturan vilket skapar en differens i bokfört belopp och belopp att stämma av. 

Hur kan jag åtgärda detta inför bokslutet för året 2023?

Hej

Eftersom fakturorna har datum i två olika år så kommer det behöva bokföras i respektive år. Det ni kunde gjort var att bakdatera kreditfakuran så den fått datumet 2022-12-30. För kunden som returnerat produkten spelar det inte någon roll i vilket år ni bokför eller kvittar bort kreditfakturan. Det som kan spelar roll för kundens del är datumet på kreditfakturan.

Använder du eEkonomi så kan du Ångra kreditfakturan och sedan skapa en ny kredit med ett datum i det tidigare året.

/Joachim

Samuel
MEDLEM

Hej, 

Och hur kan vi rätta till det i Visma adminstration idag?

Fakturorna är journalförda med mera så vi kan ej göra någon justering på den biten dessvärre. 

Hej

Enda sättet att justera det på är att skapa en kreditfaktura i 2022 så som jag uppfattar den skriva hjälpen för visma administration. 

https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/content/faq/fakturering-inbetalning...

Det inne bär att ni även behöver skapa en fakura i 2023 för att kunna vända bort krediten i 2023.

Har personligen aldrig använt Visma admin så skulle rekommendera att du ringer in till vår support för mer hjälp me detta.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim