Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emfraden
MEDLEM

Diverse öresdiffar på momskontona

Jag har ett problem med en öresdiff på totalt 0,35 kr i bokslutet för en kund i Period & År. Det är 0,35 kr mindre i "Summa tillgångar" än det är i "Summa eget kapital och skulder". Öresdiffar finns på konto 2611 på 0,5 kr kredit och konto 2641 på 0,15 kronor debet i bokslutet. Differensen mellan dessa diffar är -0,35 kr. 

 

Jag har försökt nolla båda kontona mot konto 3740 Öres- och kronutjämning.

 

Problemet är att om jag inte nollar kontona och låter de vara kvar i bokslutet så diffar balansräkningen med 0,35 kronor som kan härledas till mellanskillnaderna mellan konto 2611 och konto 2641. Om jag nollar kontona i bokslutet mot konto 3740 (som påverkar resultatet) så uppstår istället diffen 0,35 kronor på konto 2099 Årets resultat, och diffen på totalen kvarstår mellan balansräkningarna "Summa tillgångar" och "Summa eget kapital och skulder". Det blir ett moment 22, jag får helt enkelt inte bort diffen på 0,35 kr! Hur gör jag för att få balans i balansräkningen?

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

Jag skulle vilja veta hur det ser ut i bokföringsprogrammet, om det kanske är Visma eEkonomi ni använder. Oavsett, finns det en differens även där eller uppkom denna i Advisor Period och År? 

/My 

Det är en gammal diff som finns med i Visma eEkonomi sedan tidigare. Den har funnits där på momskontona i flera år och nu vill jag ta bort den för att balansera balansräkningen. 

Eftersom att differensen uppstår redan där tycker jag du ska rätta det i Visma eEkonomi först och sedan göra en ny import till Visma Advisor Period och År. 

/My