Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tord Ekh
UTFORSKARE

Driftskostnader privatbil i tjänsten

 

Jag har blivit tipsad om att man förutom den skattefria km-ersättningen också har rätta att dra av och få tillbaka momsen på privatbilens driftkostnader, för den andel av körningen som är för verksamheten.

 

Jag tänker då att man löpande under året bokför momsen på ett konto som inte påverkar momsrapporten, nettobeloppet på konto 2013 (eller ett eget konto t.ex. 2015) och sedan vid årets slut stämmer av körjournalen och bokar "firmans andel" av momsen på konto 2640, så den kommer med i momsrapporten. Resten av momsen (privata delen) bokas på konto 2013 (2015).

 

Men hur gör man i praktiken?

Vilka konton bör jag använda?

 

Tacksam för konkret exempel med kontering.

Anta att jag under året har driftkostnader (bränsle, reparationer mm) på 1000 kr inkl moms och att körning i tjänsten utgör 75 % av den totala körsträckan under året.

 

//Tord

Hantverkare som gillar bokföring, men har gott om kunskapsluckor på det området...

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag har personligen inte hört detta förut och kan inte riktigt hitta någon vägledning som stödjer det, så jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för vägledning. I tex denna vägledningen så står det att man får ta bilkostnader på företaget om bilen är bokförd som tillgång alternativt leasas i företaget, så kanske detta som tipset handlade om? Detta gäller dock inte om bilen är enbart privat och alltså inte företagets tillgång eller företagets leasing.

 

Om du nu får svar att du får ta en del av driftskostnaderna för den privata bilen på företaget så betyder det även att kostnaderna skall påverka resultatet, så i sådana fall så bör du bokföra både kostnaden samt momsen på den delen och inte bara momsavdraget. Vad jag kan hitta så får man dock bara ta ut milersättning och eventuell trängselskatt som gäller med körning privatbil i tjänsteresor. Om bilen används såpass mycket i tjänsten så kan det vara en idé att tänka på att "sälja"/"sätta in" bilen i företaget till marknadsvärde så att du kan ta upp driftskostnaderna på företaget. Detta kommer dock innebära bilförmån om du använder bilen privat. 

 

Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar från Skatteverket som kan hjälpa andra användare i forumet. 

Ha det fint!


Josefine

Efter "lite" intensivt sökande på Skv hemsida, hittade jag ett bra svar i klartext.
Dock behöver man ju hantera det faktum att fördelningen mellan privat körning och körning för verksamheten inte är känd förrän året är slut.
Om det enbart handlade om bränslet skulle man kunna fördela direkt.
Men momsavdragsrätten gäller samtliga driftkostnadet, det vill säga även till exempel ett verkstadsbesök som kostar en större summa.

 

Läs under rubriken "Ej inventarium".

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.3/323871.html?q=moms+driftkostnad+priva... 

Hej igen!

 

Ber om ursäkt att svar dröjt men försökt tolka vägledningen och även tagit hjälp av en intern skatteexpert för att du och andra användare kan få ett så bra svar som möjligt. Själva vägledningen säger så som du skrivit men tittar man på lagparagrafen den hänvisar till så blir det lite mer otydligare då den då säger att det bara gäller om bilen är ett inventarium. Som enskild firma så verkar du kunna göra följande:

 

"I en enskild firma om man kör med egen bil i tjänsten och bilen är inte upptagen som en inventarie i näringsverksamheten så kan man enligt Skatteverket göra på två sätt.
Antingen tar man upp 25kr (18,50kr 2022) per mil i den privata deklaration. Eller så kan man dra momsen på drivmedelsinköpet men då måste man kunna styrka avsikten med resan.
Man måste alltså kunna styrka att drivmedlet användes för att tex. hämta varor eller liknande koppling till verksamheten.  Det är den som yrkar avdrag om har bevisbördan om skatteverket ställer frågor.
I de flesta fall borde det vara mer lönsamt att köra enligt schablon istället för att dra momsen då det oftast blir mer.

 

Dvs för att summera de två alternativen:

 

Kör man schablon: Får du inte dra moms och inte dra kostnaden utan det blir ett eget uttag om du betalat med företags. Sedan drar man av det i deklarationen 25kr/mil. Alternativt så kan du även bokföra milersättningen istället för att bara ta upp det i deklarationen. 
Kör man med momsavdrag: Då bokför du ingående moms och kostnad drivmedel i näringsverksamheten och gör inget avdrag i deklarationen eftersom du bokfört upp kostnaden redan i bokföringen

 

Så jag rekommenderar att du kollar upp med Skatteverket angående att få ta andra kostnader än drivmedlet då det bör vara lite svårare att bevisa att man har rätt att dra en del av momsen samt kostnaden i verksamheten än drivmedlet. Du får jättegärna återkomma i tråden när du fått svar från Skatteverket angående detta om det är något som kan hjälpa andra användare i forumet.

 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

Josefine