Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johansalom
NY MEDLEM

Dropshipping från AliExpress

Hejsan, 

 

Hur man bokför dropshipping från AliExpress verkar vara en djungel, men jag tycker inte det borde vara så komplext.

 

ex:

En kund i Sverige köper en produkt i min webbbutik (alla priser är under 1400kr).

jag lägger en beställning via AliExpress , AliExpress ansvarar för leverans av varan till min kund.

 

AliExpress lägger på 25% VAT (som jag förstår det så betalar dem in VAT till Nederländerna (IOSS om jag förstår det rätt)

 

 

Lite observationer:

 

1. I detta fallet så kanske AliExpress hanterar mig som en privat person? 

2. Jag kan ge AliExpress mitt momsnumer, och dem kommer sluta betala in VAT och jag får hantera det själv(importstopp och tull) Men för mig känns detta onödigt då dem kan sköta allt detta genom att betala IOSS?!


3. om jag skulle hantera allt själv, så är också min förståelse att varor under 1400 inte har någon till avgift, utan bara importmoms?

 

4. Min tanke var att det hade varit enkelt om jag bara kunde hantera fakturan från AliExpress som inköp av varor utanför EU.

 

5. En annan tanke är ju att jag aldrig riktigt köper in varan, utan den går ju direkt till slutkund, där jag agerar mellanhand.

 

 

Många frågor och funderingar, men vore tacksam om vi har någon annan som gör just detta och kan guida i bokföring.

 

 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Droppshipping är verkligen en djungel. Hanters på olika sätt från fall till fall så detta är inte något som går att besvara i ett forum. Rekommenderar att du tar kontakt med en konsult/revisor som får gå igenom vad som gäller just din droppshipping.

Bifogar en länk till en sida där du kan söka upp en konsult som vi samarbetar medi din närhet.

Hitta redovisningsbyrå

/Joachim