Hej,
jag behöver lite hjälp. Har hamnat i en situation jag inte varit i tidigare nämligen.
Jag fakturerade en kund ett felaktigt belopp då jag hade lagt in för lågt belopp på ob ersättning. Så jag ångrade denna faktura och då blir det en kredit som nollar den felaktiga fakturan automatiskt. Sen skickar jag ut en ny faktura där jag även förklarar att dom inte ska betala den första utan att dem kan kasta den. Nu har dom dock betalt båda fakturorna ändå. Så jag har fått en större inbetalning än vad jag ska ha. Detta är en återkommande kund som jag fakturerar varje vecka. Så jag kan tänka mig att dem använder kredit fakturan på fakturan som förfaller den 5 februari.
Hur ska jag lösa detta i visma eEkonomi så det blir korrekt nu? Kan man separera på kreditfakturan och den felaktiga fakturan så jag kan bokföra inbetalningen på den och sen använda kreditfakturan som delbetalning på kommande faktura om dem använder den då? Eller ska jag avvakta med att bokföra det felaktiga inbetalda beloppet och lägga
med det som betalning när dem använder kreditfakturan?
Bör tilläggas att detta är ett ganska stort företag så det är många led fakturorna passerar innan dem betalas ut.
Detta kommer även påverka mitt bokslut misstänker jag, då denna faktura skickades ut 2023-12-30. Eller tänker jag fel? Det kanske inte blir någon skillnad om man har kreditfakturan och den felaktiga fakturan separerade?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Fakturan och kreditfakturan du redan kvittat bort låter du vara som de är.
Matcha den korrekta inbetalningen mot den korrekta fakturan och inbetalningen som är gjord på den felaktiga fakturan bokför du ssom en egen kontering mot konto 2420 förskott från kund.
När du sedan skapar nästa fakura till kunden så drar du av summan de redan betalat. så kunden får en lägre summa att betala på nästa faktura.
1. Lägg upp en ny artkelkontering under Inställningar > Artikelkontering som ser ut på detta sätt.
2. Lägg även upp en artikel för förskott som du kopplar mot artikelkonteringen som du skapade.
3. När du sedan skapar faktuaran så lägger du till en negativa (minus) rad för det kunden tidigare har betalt in. Då kommer den nya fakturan och den negativa raden bofkröa bort det tidigare förskottet och du slipper hålla på att skapa flera fakturor/kreditfakturor i onödan.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Tack, men säg att kunden nu använder kreditfakturan dom fått och kvittar den mot kommande betalning. Kan jag använda det förskottsbetalda beloppet då med och göra en avräkning på fakturan som dem betalar in ett lägre belopp på?
Hej
Ja det går att hantera på det sättet. Då får då matcha fakturan som vanligt och sedan använda knappen ny bokföringshändelse och där kan du då lägga in förskottskontot.
Visar med ett exempel på en inbetalning på 10 000 där fakturan enbart är på 6250 och resten skall gå mot konto 2420.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.