Det skiljer ca 580 kronor, jag har 580 kronor för mkt på banken.
vad är bästa sätt att göra?
År 2024 är som sagt stängt, när jag stämde av 241230 så stämde det bra.
Dock fick jag ett kort meddelande när jag skapade nytt år 2025 att det ngt inte stämmer stämde, minns det som drygt 200 kr.
vet också att jag startade med minusresultat då en verifikation f laktig hamnade på 2024 men tillhörde 2023. Knappt 500 kr.
en salig blandning jag har gått igenom utgifter intäkter och stämt av bokföring mot bankkonto, tycker det stämmer.
dock ser jag i bokföring att endast en av 2 betalda telefakturor hamnat under motsvarande konto typ 6210 och undrar om jag gjort ngt fel där som delvis bidrar till att summorna på kontona skiljer sig åt,
hoppas ngn kan råda mig till vad jag lämpligast gör?
Med vänlig hälsning, Anders
Löst! Gå till lösning.
Hej
Du behöver börja med att manuellt stämma av banken mot det du bokfört för att identifiera varför det inte stämmer. Du har några poster du själv nämner. Finns dessa med både på banken och i bokföringen.
Det är konto 1930 du skall stämma av (Förmodar att det är 1930 som är bokföringskontot för bank)
Det gör du enklast genom att ta ut en kontoanalys.
Bokför > Kontoanalys.
Tryck på knappen skriv ut nere till vänster.
Välj vilken period (2025-01-01-2025-12-31 i mitt exempel nedan.
Skriv in 1930 i rutan från konto och 1930 även i utan till konto.
Skapa en pdf av detta som du sedan jämför med kontoutdraget från banken.
/Joachim
Toppen, tack för snabbt och utförlig svar på en något oklar fråga, börjar så och återkommer säkert med följdfrågor, önskar dig en fin fortsatt dag och tack igen,
Hej Joakim,
Tack för utförligt svar tidigare och för snabb hjälp.
Jag gjorde som du föreslog och hittade vad jag missat.
Jag fick ränta insatt den 31 december 2024 vilket jag helt missat. Summan, drygt 500 kr motsvarar på öret skillnaden.
Vet du hur jag ska göra för att det ska bli rätt nu?
Hej
Räntan bör du bokföra in rätt på datumet 31/12 2024.
Om du inte har en kassa och bankhändelse på den så bokför du in den via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.
1930 Bank Debet 500
8311 Ränteintäkter från bank Kredit 500
/Joachim
Hej,
tack igen för svar och hjälp.
Förstår jag rätt, anger datum 30 dec 24, 1930 debit o 8311 kredits o sen är det klappat o klart?
Hej
Helt korrekt.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.