Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Egen bil i tjänsten

Jag har ett AB och använder min privata bil i tjänsten, för att ta mig till olika möten etc. Vill bara säkerställa att jag förstått rätt: När det gäller parkeringsavgifter, tullavgifter och ev p-bot, det är inget av detta man får göra avdrag för? Gäller detsamma med resor med buss, tunnelbana osv?
6 SVAR 6
sivlai
MEDLEM

Om det gäller en tjänstekörning så kan du betala dessa avgifter i ditt AB. P-boten är dock inte avdragsgill så den ska bokföras som en ej avdragsgill kostnad och tas med i deklarationen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Milersättningen  om- och innefattar bilens driftskostnader. P-bot får du inte göra avdrag för, parkeringsavgifter och dina resor i tjänsten med buss och tunnelbana får bolaget bekosta - undantag finns för resor till och från arbetet.
Tullavgifter? vad menar du där?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Menade trängselskatt 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Elisa,
Du gör en reseräkning på de mil du kör i tjänsten, där du skriver datum, mätarställning och början och slut för närvarande är ersättningen 18,50:-/ mil, avser parkeringskostnaden, tullavgifter arbetet i tjänsten så är detta ett utlägg som du får ersättning för, kvitto i original skall lämnas till bokföringen AB får också dra momsen om det är en momspliktig verksamhet,detsamma gäller resor med buss/tunnelbana - OBS Resa till och från arbetet (tjänsteställe) är egen personlig kostnad.
P-böter är också personliga och dessa får du stå för själv. 
Hoppas det hjälper dig lite på vägen. Gå in på skatteverket.se för att lära dig mer om resor;
https://www.skatteverket.se/funktioner/sok/sok.4.64a656d113f4c7597011b3.html?query=Resor
//Marie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack för hjälpen! 🙂 Jag är helt ny på detta så jag måste bara fråga så att jag förstår. Mitt kontor i min egen bostad men sen har jag flera kunder som jag har olika möten med på olika platser i Stockholmsområdet. Är det alltså resor som jag får ersättning för? Vare sig jag reser med min privata bil alt. inom Stockholms länstrafik? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Elisa,

Ja det är resor i din näringsverksamhet som du får ersättning för vare sig det gäller resor med din privata bil, resor med kollektivtrafik, tåg eller flyg 🙂 Rekommenderar dig som Marie skriver att kolla in Skatteverkets hemsida angående resor i näringsverksamheten.

Ha det fint!
/Fanny