Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magiska Mira
UTFORSKARE

Eget kapital och årets resultat i bokslut stämmer ej med program - varulager?

Jag har följt skatteverkets guide för förenklat bokslut. Till sist har jag fått siffrorna inom bokslutsunderlaget att stämma överens med varandra. Uträkningen "+/- eget kapital vid årets början + egna insättningar - egna uttag +/- årets resultat" går ihop förutom några ören. Jag har antagit att konto 2012 räknas som eget uttag.

Bokföringsprogrammet visar dock helt andra siffror för eget kapital och årets resultat. Vad beror detta på? Är det för att jag inte har gjort momsredovisningen än? Kommer det att stämma efter att jag deklarerat? Jag hade en faktura på 507 kr vid slutet av året som programmet inte känner till, påverkar det? Beloppen som inte stämmer är dock mycket större än så. Vad kan det annars vara för mystisk influens som sätter käppar i hjulen för mig?
6 SVAR 6
Magiska Mira
UTFORSKARE

Svårt för någon annan att svara på, jag vet. Men jag tror att jag kan ha hittat felet! Jag har debiterat mina varuinköp till konto 4000. Det är helt fel va? De skulle ha  ett konto som börjar på 1? Det här är alltså varor som jag tänkt sälja. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Svårt att hjälpa dig utan mer kött på benen men nej
Jag tror inte lösningen ligger där, i din löpande bokföring är det inte regel att boka inköp direkt till lagret

Mikael
Magiska Mira
UTFORSKARE

Ska jag flytta dem till lagret nu? För i programmet har jag endast konto 1930 som  omsättningstillgångar men i praktiken har jag inte öppnat för kunder än så jag har alla varor kvar och de ska väl räknas som en tillgång?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det är rätt, lagret bokar du upp till anskaffningsvärdet
Debet 1410 ( t ex)
Kredit 4990 Varulagerförändring

Mikael
Magiska Mira
UTFORSKARE

Jag blir lite förvirrad över det här, vad händer med konto 4000 då? Nu bokför jag varorna på 1460 och 4960, exkl. moms antar jag? Sen under året så struntar jag i varulagret, säljer varorna från 4000 och i nästa bokslut går jag tillbaka och fipplar med 1460 0ch 4960 igen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokslutsjustering av lager bokför du som jag beskrev.
Inget händer då med 4000. Om du däremot vill veta din varukodtnad för året så summerar du 4000 med 4960.

Mikael