Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ej reskontraförda kundfordringar - eEkonomi

Hej!
Jag bytte för några år sedan från Visma Enskild firma till Visma e-ekonomi, men missade att flytta ej reskontrförda kundfordringar. Nu har de hängt med ett par år. Hur gör jag för att rätta till det? Fakturorna är ju betalda sedan länge.
14 SVAR 14
Roffakab
CHAMPION

Hej

Mot vilket konto har du bokat betalningarna av dessa kundfakturor?

MVH
RoffaK
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur kan jag hitta det?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då har du antagligen intäktsfört dessa fakturor både det år du registrerade "ej reskontrförda kundfordringar " och det år du fick betalt för dem.
Alltså det du ska göra nu är att kreditera kontot för "ej reskontraförda kundfordringar" och samtidigt debitera - sänka intäkterna - ditt intäktskonto.

Mikael 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan du visa hur jag gör det. Kan jag i så fall göra det i 2019 års bokföring?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontera
Kredit "ej reskontraförda kundfordringar"
Debet ditt intäktskonto eller ett konto 3099 "periodiserade intäkter" som du skapar i programmet eller använder annat konto i klass 3XXX om det redan finns registrerat

Ja du kan registrera det i 2019 års bokföring - det går även bra att rätta felet i 2018 års bokföring med samma kontering

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kommer det påverka saldot på mitt företagskonto?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har inget konto som börjar på 3. Hur skapar jag det. Förlåt, mina frågor men jag har fått hjälp tidigare, men vill ni lära mig själv.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Alla intäkter som bokförs registreras i en kontogrupp som börjar med siffran 3 i alla bokföringsprogram.
Hur har du annars kunnat bokföra intäkter tidigare år?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

....be inte om ursäkt för något, vi ska bara reda ut allt så du kan jobba vidare:)

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Inte jag tydligen, men kan jag lägga upp ett konto 3099, utan momskod i det här fallet?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Prova det

m
Fd medlem
Inte tillämpbar


Jag hittade dem.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bra jobbat

Mikael