Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ej reskontraförda leverantörsskulder

Hej alla kunniga,

 

Har fått totalt hjärnsläpp och siter med sista bokslutet för 2023.

Jag behöver få bort summan på 2448 Ej reskontraförda leverantörsskulder 

men får inte till det. Måste tänka helt fel.
Någon som kan hjälpa mig?

Mvh
Linnéa

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Om de fakturor som ingår i saldot på 2448 har betalats under året har nog de betalningarna bokats på fel konto för de borde ha debiterats 2448 tills saldot var borta. Stämmer ditt konto 2440 med leverantörsreskontran? 

@AnnicaL jag tror det blivit fel bokat. Trodde inta att 2440 användes när det är kontantmetoden som används. 
Hur löser jag detta?

AnnicaL
CHAMPION

OK, om det är kontantmetoden används konto 2440 vid bokslutet för de fakturor som då kommit på gamla året men inte blivit betalda. När de sedan betalas under det nya året ska konto 2440 debiteras, inte kostnadskonto/moms eftersom de redan påverkats under det första året. Om det så sådana bokslutsfakturor som ligger på 2448 hos dig rättar du detta genom att först kontrollera om fakturorna kostnadsförts igen vid betalningen (vilken är troligt) och i så fall vända den verifikationen för att i stället debitera 2448. 

AnnicaL
CHAMPION

Tillägg: om fakturorna kostnadsförts igen vid betalningen behöver även momsen rättas för den period då betalningen gjordes eftersom momsen redan ska ha varit bokförd på föregående år.

@AnnicaL Tack! Då vet jag hur jag ska lösa det. Tusen tack!