Hej,
Har fått utbetalt elstöd + moms från vår hyresvärd och undrar om det är rätt? När jag sökt runt står det att elstödet är momsfritt men på den krediten jag fick är det moms. Vad gäller?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Elstöd betalar staten (Skatteverket och försäkringskassan) ut och det är momsfritt. Så denna ersättning du fått måste avse något annat skulle jag säga. Mitt råd är att du kontaktar hyresvärden och hör efter en extra gång vad exakt det är för pengar du fått utbetalda.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Tack för svar! Det är elstöd som utbetalats men dem har skickat en kredit på belopp plus moms. Så frågan är vilket belopp som är det dem fått från Skatteverket.
Hej
Det är mest troligt så att hyresvärden står som ägare av elcentralen och därför får elstödet utbetalt till sig. Sedan gör de ett avdrag för det på hyran. Vilket då innebär en lägre kostnad för dig som hyresgäst. I de fallen då man inte står som ägare på elcentralen skall avdraget på hyran vara med moms. Eftersom man inte får elstödet utbetalt direkt till företaget.
Gällande frågan om beloppet så får du höra med hyresvärden men mest troligt är det beloppet inkl moms de fått utbetalt.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.