Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

vromanov
MEDLEM

En dags skillnad när man klistra in Kassa- och bankhändelser för Skattekonto och Företagskonto

Hej!

Kanske jag som missar något men har lite problem med följande scenarie

1. Klistrar in bankhändelsen för Q1 tex

2. Gör samma sak för Skattekonto

I mitt huvud tänker jag att Visma kommer vara smart och förstå att 12 534 SEK som betalades till skattekonto 2023-02-01 och som syns på skattekonto 2023-02-02 är "samma händelse".

Men tyvärr tolkar den dessa händelser som olika.

Finns det en logik till varför det blir så, eller snarare varför Visma inte hintar om att detta kan vara samma händelse. Den hintar om dubbletter på andra ställen men inte i detta fall.

Hoppas ni förstår vad jag menar. Annars får jag bifoga skärmbilder nästa Q. Har precis gjort klart Q2. 

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Anledningen till att eEkonomi tolkar de som olika beror på att det faktiskt är två olika händelser även om det gäller samma sak.

1. Inbetalningen till skatteverket är enbart inbetalningen till ditt skattekonto och den skall du bokföra från bank under kassa och bankhändelser mot 1630 skattekonto.

2. På skattekontot så är det inte inbetalningen du har förmodar jag utan själva dragningen. Den skall du bokföra mot det kontot som avser just den skatten du betalt in pengar för.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

vromanov
MEDLEM

Hej. Tack för ett snabb svar. Lite förtydligande från mig. 
Själva dragningen från Skatteverket syns som minus och bokförs precis som du skriver som tex 1630/2510. 
Men det finns även en rad som motsvarar en inbetalning från företagskontot som är redan bokförd som 1910/1630

Dvs när jag copy/pastar alla transaktioner från Banken och Skatteverket kan det se ut så här

Banken

23-02-01 Till Skatteverket 12 534 SEK

Skattekontot

23-02-02 Från Banken 12 534 SEK 

23-02-03 Från Skatteverket till staten 🙂 -12 534 SEK

Så frågan är om det finns en process jag kan följa där Visma förstår vad som är vad eller om detta kanske är ett custom case. 

Hej

Ok då skall du hantera det på följande sätt.

1. På Företagskontot skall du bokföra det på följande sätt.

2. Insättningen som dyker upp på skattekontot efter importen skall hanteras på följande sätt.

3. Dragningen den negativa posten på skattekontot bokför du som ett övrigt uttag och egen kontering mot konto 2510 om det är F skatt dragningen avser.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

vromanov
MEDLEM

Hej Joachim!
Nu var det ett tag sedan men har stött på problem med ovan process
Efter att jag har slutfört steg:
1. På Företagskontot skall du bokföra det på följande sätt.

så hittar jag inte denna bankhändels när jag gör steg:

2. Insättningen som dyker upp på skattekontot efter importen skall hanteras på följande sätt.

MEN om jag börjar med steg: 2. Insättningen som dyker upp på skattekontot efter importen skall hanteras på följande sätt.

Så lyckas jag hitta rätt bankhändelse som i sin tur blir konterad. MEN själva händelsen på Skattekontot förblir okonterad. 
Hänger du med eller skall jag ta några skärmbilder?

Är det en bugg eller missar jag något i dina skärmbilder ovan? Skall jag döpa verifikationer på något sätt?

Tack på förhand!!

Hej

Du får gärna bifoga skärmdumpar på hur det ser ut. Börja med händelsen under kassa och bankhändelser eftersom det är därifrån pengarna har betalts in.

/Joachim

vromanov
MEDLEM

Ok! Fixar så fort jag har nya händelser